Tomb Raider (DVD)

17. december 2001 af David Lund

Tomb Raider (DVD) billede

Actionpræget spænding og tonsvis af effekter findes i denne DVD udgave af Tomb Raider. Vi følger Lara Croft i hendes søgen på Lysets Triangel, som hendes afdøde far brugte hele livet på at lede efter

Lara Croft (Angelina Jolie) er af profession en såkaldt gravrøver. En aften bliver hun vækket af et mystisk ur under trapperne i hendes kæmpe villa, som hendes afdøde far (Jon Voight) har efterladt hende. Det viser sig at være en artefakt der viser vej til de to dele af Lysets Triangel, en anden artefakt hvis ejer får kraft til at styre tid og rum. Da planeterne er ved at forme en konjunktion, er dette det eneste tidspunkt at kunne bliver ejer af denne gave. Desværre er hun ikke den eneste der leder efter denne artefakt, en hel sekt ved navn Illuminati har ventet på dette øjeblik, der kun forekommer hvert 5000. år, i lang tid. Med Manfred Powell (Iain Glen) i fronten får hun mange problemer undervejs i kampen om Lysets Triangel.

Det kunne have været blevet en rigtig god eventyrfilm, i stedet lægger filmen sig op af ældgamle tricks og en papirtynd historie. Filmen besidder alle de typiske klichéer for en gammeldags actionfilm, som f. eks. at helt(inden) skal redde verden, hun har de typiske mareridt, en mindre romance finder sted og alt er skrevet ud på sort og hvidt. Figurerne er derfor meget utroværdige, og man begynder hurtigt at kede sig over deres forudsigelighed. Blandt de mindre uforudsigelige karakterer har vi dog Hillary (Lara's butler) som går fra at være en meget fin person, til at begynde at skyde løs på skurkene. Bryce (Lara's hjælper) og Hillary ligger begge nogle gode komiske undertoner i filmen, som generelt virker godt.

Hele filmen igennem hører man om Lara Croft's far, som skaber en hvis forventning til et større klimaks i slutningen. Heller ikke dette bliver indfriet, i stedet skaber det en typisk amerikansk sentimentalitet, som virker falsk og i overkanten.

Som så mange andre film har vi også en mindre romance i denne film. Her foregår det mellem Lara Croft og Alex West (arkæolog med skumle hensigter.) Denne del bliver aldrig fuldt ud afklaret, og virker meget distraherende for handlingen. Vi, som publikum, får kun en svag fornemmelse af at noget vil ske, men så når elementet simpelthen ikke længere.

Filmen er et meget typisk Indiana Jones rip-off, som kører meget i den samme stil, bare mere moderne. Dette virker ikke, sikkert fordi i Indiana Jones havde vi en troværdig karakter, og en film med et meget specielt flow, og dette virker bare som et ringe kopi. Selvfølgelig vidste man i forvejen der ville blive lavet mange sammenligninger med denne film og Indiana Jones, men det går lidt over grænsen. Lara Croft er en slags arkæolog med en hidsig attitude, familie problemer og ikke noget egentligt privatliv, præcist som Indiana Jones. Manfred Powell (skurken) arbejder for en sekt, som han i sidste ende går imod, præcist som skurken i Jagten På Den Forsvundne Skat. Historien i sig selv, går ud på at finde et overnaturligt artefakt, ligesom i alle Indiana Jones filmene; og jeg kunne blive ved. Dette burde Hollywood havde gjort bedre.

De overnaturlige elementer i filmen virker en smule lige til. Der skabes ingen forventning til dem, og der er ingen opbyggelse af deres spænding. De kommer derfor og går, som de nu har lyst til. Det er da meget spændende at se Lara Croft gå i krig mod nogle kæmpe stenkrigere, men det giver hverken meget mening, eller udløses i noget specielt klimaks. Igennem filmen er der også nogle mystiske børn som hjælper Lara Croft mod det endelige mål, men vi får aldrig nogen forklaring eller hentydning til hvem de er. Tiden i sig selv er et svært fænomen at fortælle om, fordi der er så mange elementer der spiller ind, så det er jo ingen overraskelse at dette heller ikke virker. Dog gør den dette bedre end de fleste andre actionfilm, idet tiden ikke bliver berørt alt for meget.

Filmen er dog ikke komplet dårlig, på det tekniske område er den meget velproduceret. Instruktøren Simon West gør et gennemsnitligt arbejde, og med kun 2 film bag sig (Generalens Datter og Con Air) kan man tilgive ham de små fejl han laver. Det er en ekstrem god casting der er blevet foretaget. Angelina Jolie passer perfekt ind i rollen som Lara Croft at det er skræmmende. Sammenspillet mellem hende og hendes far (Jon Voight) er perfekt, sikkert fordi det er hendes rigtige far, og det gør scenerne så autentiske, at man undrer sig over at man ikke sætter flere familier sammen i film. Lara Croft er blevet meget godt adapteret fra computerspillet, og personlighedsmæssigt ligner det meget den samme kvinde. Hun gennemgår også mange forskellige miljøskift i lande som Cambodja og Sibirien, og dette kræver også mange kostume skift. Disse er også hentet fra computerspillet, og er lavet ganske flotte. Skurken bliver spillet ganske godt af Iain Glen, faktisk så godt at man til sidst hader personen. Også Noah Taylor og Christopher Barrie som spiller Lara's 2 hjælpere gør et fortrinligt job, og giver filmen lige netop den komiske portion den har brug for. Hvis man skal sige noget ondt om skuespillerne, giver Daniel Craig en overfladisk og kedelig fortolkning af Alex West.

Musikken er meget inspireret af techno scenen, og dette virker faktisk meget godt på tilskueren, som forgaber sig i actiondelene. Derimod er actionsekvenserne under standard. De starter meget flot, men de er for få, og bliver med tiden mere og mere forudsigelige. Dette gør filmen mindre underholdende end den burde være. Den klodsede klipning gør ikke op for det. Nogle scener i filmen burde simpelthen være skrottet, så som den første (meget malplacerede) badescene. Filmen hiver nogle gamle tricks som slowmotion og stills op af tasken, og det får os bare til at tænke på 80'erne, og det er ikke på den gode måde.

Det er simpelthen manuskriptet man ikke kan tilgive. Det er alt for hurtigt skrevet, og ikke nok tænkt igennem. Det er 100% tydeligt hvorfor det er foregået sådan, nemlig at tjene en stor sjat penge meget hurtigt, og dette har dog også virket. Filmen får dog ingen indflydelse i fremtiden, andet end hvis skaberne hoster op med en bedre fortsættelse.

Alt i alt er det en meget velproduceret, men dårlig film. Den er simpelthen for hurtigt glemt pga. dens manglende sjæl og viden. Måske, hvis man ikke kun havde tænkt på at lave hurtige penge, kunne dette have være blevet en ganske god film. Vi må bare håbe på at 2'eren bliver noget helt specielt, for der er stadig håb derude.

Ekstra-Materiale

Hvis du er blandt de mennesker der kunne lide Tomb Raider, er der meget at hente i Special Collector's Edition udgaven, som er den der er anmeldt her. Kommentarsporet af Simon West, fortæller mange ting om filmen, bl.a. om de tekniske detaljer, Angelina Jolie's træning og sådan set om alle skuespillernes baggrund. "Crafting Lara Croft" fortæller sammen med "Stunts" om Angelina Jolie's utrolige evne til at leve sig ind i rollen. "Digging Into Tomb Raider" er et 25 minutters langt Behind The Scenes, som er rigtig god. Derudover fortæller skaberne af computerspillet om spillet og overførelsen af Tomb Raider i "Are You Game?" "Visual Effects" er opdelt i 4 dele, og giver et større indblik i hvor svært det er at lave effekter. Der er også en "Alternate Main Title" som faktisk er ret god, men ikke ligeså intens som den anden. 2 af de 4 slettede scener skaber en større forståelse af filmen, mens de andre 2 er forståeligt fjernet. Til sidst er der også en musikvideo med U2. Altså en masse guf, det eneste man mere kunne bede om er måske et kommentarspor af Angelina Jolie, og et par trailers.

Ekstra-Materialet får derfor 5 ud af 6 mulige stjerner, og filmen i sig selv må nøjes med 2.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Pictures.

Titel: Lara Croft: Tomb Raider