Tomgang Sæson 2

13. december 2014 af Adib Scott Schmidt

Tomgang Sæson 2 billede

Øgendahl overrasker, men kun i starten.

Jeg kan ligeså godt lade det være sagt: Jeg bryder mig ikke synderlig om Mick Øgendahl. Hans humor virker for mig nedladende, usympatisk og infantil, og så tillader han sig endda at være muggen, når han ikke bliver mødt med rosende ord efter, at have præsenteret et stykke komik med bræk på. Så har vi tingene på det rene. Derfor kom det som en stor overraskelse, at jeg faktisk grinte undervejs i 2. sæson af Tomgang, men desværre ikke helt til ende.

Der er et eller andet meget forfriskende ved, at en tv-serie handler om normale mennesker, her eksemplificeret ved kioskejeren Mathias, der bare forsøger at få det bedste ud af hverdagen.

Holder ikke distancen
Det er i de sjove pinligheder og misforståelser fra hverdagen, at serien virkelig viser sin styrke, hvilket også er tydeligst i det første afsnit, hvor Mathias' forsøg på at være mere mandlig fuldstændig fejler. Derudover er det særligt i samspillet med Rune Klan, at serien virkelig fungerer, fordi det er tydeligt for enhver, at de er gode venner i virkeligheden.

Når serien nu viser sin styrke i det mest elementære sider af historien, er det ekstra ærgerligt, at det ikke holder hele vejen. Det er som om Mick Øgendahl og de andre producenter, ikke har haft stor nok tiltro til seerne. Derfor bliver historierne gradvist mere og mere ekstreme, mere plat og infantil, har mindre med virkeligheden af gøre, og inden man ved af det, er fokus kørt helt ud i sandet. At Mathias også bliver mere usympatisk hjælper på ingen måde serien, fordi så forsvinder hele grundlaget for at have medlidenhed med ham, når han kommer ud for alverdens ulykker og misforståelser.

Ud over de otte afsnit er der også fem minutters fraklip.

Tomgang er ikke det værste, jeg har oplevet med Mick Øgendahl. Der er sjove situationer og gennemarbejdede komik, men efterhånden som serien skrider frem, er det som om luften fiser ud af ballonen og kreativiteten med den. Det betyder, at særligt de senere afsnit, hovedsageligt er bygget op omkring Mick og kompagnis evindelige fascination af de menneskelige afføringsskakter, og det er ingen tjent med at se.

Titel: Tomgang Sæson 2
Original Titel: Tomgang Sæson 2
Premieredato: 2. december 2014