Torso

2. maj 2007 af Henrik Andersen

Torso billede

Torso er en mesterlig Giallo film, der godt kan sammenlignes med Dario Argentos film i samme genre. Den er modbydelig i sin genialitet, og bestemt ikke for sarte sjæle.

En bestialsk morder er løs, og han mishandler hans ofre på grotesk vis. Ingen går fri, når han først har udset dem som ofre for hans syge vrangforestillinger. Først dolker han dem, så prikker han deres øjne ud, og derefter befamler han dem seksuelt.
4 unge og smukke studiner bliver involveret i sagen, da deres ven bliver morderens næste offer.
En af pigerne, Daniella ved hun har set det tørklæde der findes på mordstedet. Hun kan bare ikke huske hvem det er, hun har set bære det. Måske er det hendes underlige beundre, måske en helt anden.
Sammen med hendes veninder tager hun på en afstressende ferie i hendes onkel Ninos afsidesliggende ejendom. Her skaber de 4 piger meget opmærksomhed i den nærliggende by, fordi der er langt imellem at der kommer friskt ungt kød til byens ungkarle. Om aftenen flirter de med erotiske pige lege imens den behandskede morder lurer lige uden for vinduerne. Næste morgen er Jane (Suzy Kendall) uheldig. Hun falder på trappen og forstuer foden. Byens læge tilkaldes (Luc Merenda), og Jane får noget beroligende medicin. Næste morgen vågner hun til et stille hus. Hun kommer humpende nedenunder, og til hendes skræk opdager hun at morderen er i gang med at partere hendes veninder, som han har slået ihjel imens hun sov. Et sandt mareridt begynder for Jane, der nu er fanget i morderens perverterede spind.

Torso er en Italiensk produktion der falder ind under Giallo genren. Giallo betyder på italiensk farven Gul, og er også betegnelsen for en filmgenre der opstod i 70’ernes Italien. Disse Giallo film indeholdt ofte mystiske mordgåder, og de krimi ligende historier var også tilsat en del soft porno og masser af blod og bestialske mordsekvenser. Torso er heller ingen undtagelse, og dens mange lystige piger der bliver brutalt myrdet efter de har haft sex, er et tema som også er blevet set i en del Amerikanske horror film i starten af 80’erne. Disse Italienske Giallo film har med sikkerhed skabt inspiration til Amerikanske filmfolk, og lagt et spirende frø for film som Halloween. Fredag Den 13 osv.

Instruktøren Sergio Martion er også kendt for hans kammibal film: Mountain of the cannibal god, og for hans indspark i spagetti western genren: Mannaja/A man called Blade. Sergio Martino har aldrig lagt fingre imellen når han har skabt film, og Torso er heller ingen undtagelse. Han levere med Torso en Giallo klassiker der måske nok er en kende overset, men absolut burde stå i enhver Giallo fans filmsamling.

Hovedrollen som Jane spilles af Suzy Kendall, der også kendes fra Dario Argentos The Bird with the Crystal Plumage, og lægen der kommer til undsætning bliver spillet af Luc Merenda der også er kendt for hans medvirken i en lang række Italienske Giallo film. Blandt andet Dødens Puslespil der også er udsendt på Dansk DVD fra Another World Entertainment.

Torso levere varen fra start til slut, og som tilskuer er der masser af mulighed for at sidde og gætte med på hvem morderen kan være. Der bliver lagt mange ledetråde ud og historien bliver aldrig kedelig. Specielt en ½ time imod slutningen, hvor Jane vågner op til hendes livs mareridt er rigtig spændende og flot fortalt. Det er virkelig suspense for alle pengene. En anden scene hvor en ung pige, ved navn Carol bliver forfulgt i en skov af birketræer er også mesterligt sat sammen. Her går lyde, musik, klip og skuespil op i en højere enhed, og cementere instruktøren Sergio Martinos store sans for at sætte spændingsscener sammen.

Ekstramateriale.

Another World Entertainment har som sædvanlig leveret noget spændende ekstramateriale, selvom de mange forskellige start sekvenser måske nok bliver lidt kendelige og ligegyldige at se igennem i længden. Men for hardcore fans af filmen og genren som sådan, er de fine at have. Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Tekstinterview med Sergio Martino.

Alternativ italiensk start.

Alternativ U.S. start og slutning.

Alternativ tysk biografsekvens.

Italiensk, U.S. og tysk
trailer.

Filmografier: Sergio Martino, Suzy Kendall, Luc Merenda, Tina Aumont

Stills.

AWE Trailershow.

Lyden er Engelsk DD2.0 Dolby Surround, og der er muligt at se filmen med Danske, svenske, norske og finske undertekster.
Flere scener i filmen er med Italiensk dialog fordi de ikke kan opstøves med den engelske dubbing. Dette gør bestemt ikke noget, og når man blot ved hvorfor og hvordan det hænger sammen burde det heller ikke trække ned på helhedsoplevelsen af Torso.

Endnu engang må man tage hatten af for Another World Entertainment for deres spændende og flot restaurerede udgivelser.

Så er man til behandskede morder hænder der med knivskarp præcision fører mordvåbnet, i bedste Dario Argento stil, er Torso helt sikkert noget for dig. Torso er en ubehagelig og modbydelig oplevelse, der bare er så forbandet godt skruet sammen, at man ikke tør lukke øjnene, selv under de mest modbydelige sekvenser, for tænk hvis man gik glip af et spor i jagten på morderen. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med den yderst underholdende Giallo genre er Torso et godt sted at starte.

Torso er venligst stillet til rådighed af Voices Music & Entertainment.

Titel: Torso
Original Titel: I copi Presentano tracce de violenza carnale.