Towards The Light (CD + DVD)

30. november 2007 af Michael Panduro

Towards The Light (CD + DVD) billede

Asta Nielsens sidste film i Danmark med et splinternyt og vældig syret og ganske vellykket soundtrack

Verdens diskutabelt første filmstjerne, ”Die Asta”, nåede kun at optage fire film i hjemlandet Danmark. ”Mod Lyset”, instrueret af Holger-Madsen, er den sidste af disse. Det er ikke mange danske stumfilm der dukker op på DVD-hylderne i disse år, så set med de filmhistoriske briller er ”Mod Lyset” et kærkomment gensyn på DVD (den har faktisk tidligere været udgivet i en Asta Nielsen-box). Den er et vigtigt kapitel i dansk filmhistorie og selvom den ikke er en tidløs klassiker på højde med ”Jean D’arc”, ”Himmelskibet”, "Häxan" eller ”Afgrunden” så er den en fremragende film i sig selv.

Filmen udkom i 1919 og er en tour-de-force for Asta Nielsen der får lov at vise hele spektret og sin karakteristiske sans for detaljen i rollen som komtesse Ysabel, en society-kvinde uden megen jordforbindelse. Igennem en række tragiske begivenheder kommer den hårdhudede komtesse igennem alverdens prøvelser før hun i sidste ende naturligvis kommer på rette kurs og ser lyset.

Filmen er flot og velkomponeret af Holger-Madsen, der havde en glimrende sans for det melodramatiske. Dramaet fungerer, selvom det på vanlig vis kan virke voldsomt overspillet set med nutidens briller.

Det spektakulære og interessante ved denne udgivelse er dog i lige så høj grad som filmen selv det faktum at vi får den med et splinternyt soundtrack! Optaget i Metropol–biografen tidligere på året foran et betalende publikum er en stribe af dansk musiks fornemste musikere gået sammen om at fremføre et til lejligheden nykomponeret og mildest talt overraskende nyt akkompagnement.

Mens filmen går fra letbenet komedie til tragedie over melodrama og religiøs prædiken kommer musikerne ligeledes gennem et syret repertoire der lyder ligeligt som imporoviseret free jazz, hård rock, blid romance og cirkusmusik. At sige det giver filmen en ny dimension ville være en underdrivelse! Det vil være en smagssag om man synes om det eller ej og i virkeligheden kommer det nok i sidste ende an på om man har set filmen før, men ligesom det sønderrivende nye soundtrack til Potemkin der i disse dage fornyer den film og introducerer den til et nyt publikum i de danske biografer, så er Jonas Struck og kompagni succesfulde i deres eksperimenterende eventyr her. Musikken understøtter dramaet og giver det en ny, anderledes dimension og på den måde understreges den tidløshed og dramatiske sans der gjorde Danmark til en af verdens største filmnationer i stumfilmsperioden.

Jeg bifalder et tiltag som dette og er ærlig talt ked af at jeg ikke oplevede arrangementet live. Det skal der til gengæld gøres bod for, da det just er blevet offentliggjort at de herrer vil gentage opførelsen i Cinematekets Bio Asta den 18. december. Jeg vil anbefale enhver med interesse for enten stumfilm, avantgarde-musik eller særegne eksperimenter at dukke op.

DVDen her indeholder ud over filmen med både engelske og danske mellemtekster også en lille sjat bonusmateriale. En længere, historisk orienteret introduktion af Ulrich Breuning, optaget live i Metropol, en stribe originale stillbilleder og et tyve minutters medley, hvor man i splitscreen ser filmen og de optrædende musikere. Som bonus får man også al musikken, der sagtens kan stå på egne ben, seperat på en CD.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Michau+

Titel: Towards The Light
Original Titel: Mod Lyset