Toy Story: Gysermotellet og Fanget I Fortiden

15. april 2015 af Jesper Poulsen

Toy Story: Gysermotellet og Fanget I Fortiden billede

Woody og Buzz lever!

De elskelige animerede figurer fra Toy Story behøver næppe nogen nærmere introduktion. Efter 3 populære fuldlængdefilm er det nu atter tid til et gensyn. Dog ikke som Toy Story 4, og ej heller som biograffilm. Til gengæld står jeg foran at skulle kigge nærmere på to korte historier fra legetøjsuniverset, begge med en spilletid omkring de 20 minutter. Den første hedder Gysermotellet, som handler om al den panik der kan skabes, hvis man først lader sin angst løbe af med sig. Det sker for Woody, Buzz og alle de andre, da de havner på et motel, hvor uhyggen indtræder da Mr. Potato Head bliver væk fra gruppen. Skrig og skrål, mærkelige slimklatter og spindelvæv er pludselig helt almindelige ingredienser i jagten på den forsvundne legetøjsfigur. Lettere bliver det ikke da den lille flok én for én forsvinder. Heldigvis får den mindst anseelige figur hjælp fra et hidtil ukendt stykke legetøj med heltenavnet Combat Carl…

Udgivelsens anden fortælling hedder Fanget I Fortiden. Her er vores helte oppe mod en samling legetøj som i overdreven grad lever sig ind i deres roller som fortids-actionfigurer. Woody og slænget møder disse med åbent sind og imødekommenhed, men den slags hersker ikke i en hierakisk verden, hvor alvoren først alt for sent går op for Woody og co. Det krigeriske legetøj er simpelthen aldrig blevet leget med, og kender derfor kun til termen ”kun den stærkeste overlever”.

Det stopper dog ikke her, for bedst som man troede at det var slut, så får man også lige 3 ultra-korte fortællinger med i købet. Oplev Ferie a la Hawaii, Mini Buzz og Partysaurus Rex på hver cirka 5 minutter. Dertil kommer en række dokumentarer om hvordan produktionsholdet har arbejdet på de to længste film på denne udgivelse. Intet er overladt til tilfældighederne. Det er ikke mindst interessant at se hvordan lydsporet er blevet optaget og koordineret. Et udstyrsstykke af karat, tør jeg godt love! Du kan også se nogle ”vintage” tv-reklamer for de nye legetøjsfigurer vi møder i denne ombæring. Jep, de er godt nok old school. Sidstnævnte er dog kun mulig med engelsk tale – men hvad pokker gør det når man har fået selveste Carl Weathers (Rocky, Predator) til at lægge stemme til Combat Carl!

Gensynet med Toy Story-universet er helt igennem glædeligt og kan varmt anbefales. Man skal helst være bekendt med figurer og karakteristika. Man starter ikke bare her i det små, for en del ting er ganske indforstået og som man kun fanger ved at have været ombord i de tre oprindelige film – men omvendt, hvem har ikke det?

Disse to Toy Story-film skal nok vække begejstring hos både store og små. Så er du til Disney/Pixar kollaborationen med absolut størst succes, så er denne udgivelse uundgåelig.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Toy Story: Gysermotellet og Fanget I Fortiden