Traitor

28. marts 2009 af Kristian Jensen

Traitor billede

Den gode terrorist...

Terrorisme er desværre blevet et evigt aktuelt emne i nutidig populærkultur. Siden 11. september 2001 har forskellige medier hver især kommet med forskellige bud på, hvad terrorisme er for en størrelse og hvilke konsekvenser terrorhandlinger har i det moderne samfund. Film som ”The Kingdom” (2007), ”Rendition” (2007) og ”The Dark Knight” (2008) giver alle vidt forskellige bud på, hvad terrorisme kan gøre ved mennesker. TV-serien ”24” kører på sin syvende sæson lige p.t., og er netop blevet fornyet med endnu en sæson. Ja – frygten for terror laver skam stadig i bedste velgående, om ikke andet, så i mediebilledet.

I ”Traitor” kommer FBI-agenten Roy Clayton (Guy Pearce) på sporet af en international terrororganisation, der har planlagt et omfangsrigt angreb mod USA. Alle spor peger på en mand, Samir Horn (Don Cheadle), der, til Claytons store overraskelse, er amerikansk statsborger. Jagten på Horn bringer Clayton verden rundt, men jo mere brikkerne falder på plads for Clayton, desto mere går det op for agenten, at noget er helt galt i sagen. Sandheden om Samir Horns involvering i terror er måske ikke så lige til, som man umiddelbart skulle tro.

”Traitor” er en overraskende vellykket lille actionfilm, der omhandler tunge emner som international terror og tortur. Stilmæssigt er den i familie med Peter Bergs ”The Kingdom” fra 2007, der handlede om terror uden for USA's grænser. Men i ”Traitor” er terroristerne rykket indenrigs, og truer dermed at gøre Amerikas værste mareridt til virkelighed. For hvordan finder man egentlig en gruppe mennesker, der er trænet til at holde sig skjult, i et land med over 300 millioner indbyggere? Det er dette spørgsmål som ”Traitor” forsøger at besvare, og filmisk set fungerer dette ganske upåklageligt.

Filmen er spændende og balancerer fint mellem hårdtslående actionsekvenser og karakteruddybende scener. Don Cheadle spiller overbevisende og følsomt i rollen som terroristen Samir, der plages af alvorlige samvittighedskvaler. Australske Guy Pearce er ligeledes overraskende god som sammenbidt FBI-agent. Der er såmænd også blevet plads til Jeff Daniels i en, alt for lille, birolle, som CIA-agenten Carter. Alt i alt er skuespillet godt og solidt, uden at det virker prangende. Det samme kan siges om manuskriptet, der trods en lidt rodet historie, alligevel formår at holde sig oven vande.

”Traitor” bygger i øvrigt på en historie skrevet af komikeren Steve Martin, der i dag nok bedst er kendt som Jacques Clouseau i genindspilningerne af filmene om ”Den lyserøde Panter”. Steve Martin har tidligere gjort sig som manuskriptforfatter, blandt andet var han skribenten bag den fine lille romantiske komedie ”Shopgirl” (2006), men med ”Traitor” viser komikeren en anderledes og hidtil uset mørk side af sig selv.

”Traitor” er en vellykket lille spændingsfilm, der underholder uden at være prangende. Tonen bliver aldrig patriotisk og selvhøjtidlig, noget der ellers kendetegner mange af de såkaldte 'Terror-film', og filmen formår at holde et fornuftigt tempo, uden at det drukner i bulder og brag. Skuespillet er godt, og manuskriptet ligger et pænt stykke over middel.

Ekstramateriale

Her skulle der have stået lidt omkring bonusmaterialet til ”Traitor”, men desværre er det ikke noget materiale at skrive om. Nordisk Film har nemlig valgt at sende filmen på gaden uden nogen form for ekstramateriale overhovedet. Der er ikke engang blevet plads til et kapitelindeks eller en oversigt over undertekster, hvilket må siges at være noget overraskende nutidens standarder taget i betragtning. Måske er det finaskrisens skyld at Nordisk Film har valgt at droppe den klassiske DVD-menu, eller også skyldes det ren og skær dovenskab. Jeg vælger at tro det sidstnævnte – skam jer!

Tekstning: Dansk, svensk, norsk og finsk
Lyd: Dolby Digital 5.1 eller dts.
Billede: Anamorfisk Widescreen 2.40:1