Transformers

4. juli 2007 af Jeppe Krogh

Transformers billede

Transformers er årets mest underholdende actionfilm med nogle af de mest imponerende special effects, denne anmelder nogensinde har set. Klart Michael Bays bedste film til dato!

Som filmplakaten indikerer: ”Their war, our world”, er maskinerne i færd med at udkæmpe en krig om herredømmet over universet på vores planet. I de sidste mange århundreder har de gode Autobots og de onde Decepticons været på jagt efter den forsvundne kube – The Allspark - der kan give liv til alt. De onde maskiner vil skabe en hær og overtage universet, mens de gode maskiner vil destruere kuben og leve i fred og fordragelighed. Helt uforvarende ender Sam og Mikaela midt i skudlinjen, da Sams nye bil viser sig at være en Autobot, og de to, militæret og diverse hemmelige tjenester i USA må nu sammen med de gode maskiner i et forsøg på at redde menneskeheden – og universet!

Transformers-instruktør Michael Bays motto må næsten være: ”Stor, større og størst”. Han er kendt for nogle af de største actionbrag de seneste mange år, som f.eks. The Rock(1996), Armageddon(1998) og Pearl Harbour(2001). I de fleste af Bays film er det klart actionscenerne der er i fokus, mens den gode historie og skuespillet ikke er så vigtig, og i et nogle af hans film har historien decideret været tåbelig – i f.eks. i The Rock og Coyote Ugly (2000). Transformers er derfor underligt nok en lidt atypisk Michael Bay-film i den forstand, og det er ikke engang de dyreste skuespillere, han brugt det meste af budgettet på.

Filmen er over 2 timer lang, men man er godt underholdt hele vejen igennem. Helt i Bays ånd prøver filmen at få lidt af alt med, og det gør filmen lidt rodet, men det hele fungerer fint sammen. Historien med robotterne er med vilje holdt ret enkelt og mytisk, så der er plads til alt fyldet, som indeholder tid til at lære personerne at kende, og det når nærmest Spielbergske højder, når menneskenes dramatiske opgør med de ukendte maskiner pensles ud.

Det er lidt synd, at de mange eksplosioner og bygninger der sprænges i luften af og til tager fokus væk fra de flotte og smukke kampscener maskinerne imellem, men med den lange spilletid bliver vi på ingen måde snydt. Skuespillet er lidt rodet; John Turturro overspiller, mens Jon Voigt spiller med et stright face, men det er tydeligt, at begge nyder at spille med i filmen, og underligt nok så passer det helt fint ind i filmens tegneserieagtige univers.

Denne anmelder er på ingen måde en fan af Michael Bays film, men var positivt overrasket over Transformers, som er, så vidt jeg ved, tro mod den oprindelige historie, og som har nogle af de flotteste effekter nogensinde. Tilsat rimeligt og underholdende skuespil, kommer filmen op på 4 store stjerner ud af 6 mulige.

Titel: Transformers
Original Titel: Transformers
Premieredato: 4. juli 2007