Transformers: The Game (PS2)

21. juli 2007 af David Lund

2 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Transformers: The Game (PS2) billede

Et skuffende spil baseret på en skuffende film.

Jeg indrømmer gerne at Transformersfilmen var en ganske skuffende oplevelse for mig. Alle de muligheder der var i robotter der skifter form, blev ignoreret til fordel for en usammenhængende historie der ligeså var dårligt instrueret. Filmen var fyldt med muligheder for actionspækkede sekvenser, og spillet er præcis ligeså, men skuffer også bravt. Først skal det siges, at spillet ikke skal forveksles med det udmærkede Transformers, der løst er baseret på tegnefilmene med en unik historie, Transformers: The Game er naturligvis baseret på Michael Bays film, der netop nu kører i biograferne landet over.

Transformers: The Games bedste idé ligger helt i begyndelsen, her kan du nemlig vælge side, og derfra udføre en række missioner for enten Autobots eller Decepticons. Disse missioner er dog alle relativt korte, enkle og oftest meget lette når de ikke er direkte frustrerende. Jeg valgte først ”de godes side”, og det første problem jeg mødte, var kameraet, der forvilder sig rundt imens man styrer Bumblebee hen til et område igennem byen. Bumblebee kan transformerer sig til en bil, som nærmest er umulig at styre ordentligt, og man kan undre sig over at, den nedlægger alle køretøjer ved sammenstød uden problemer, men derimod går helt i stå ved f.eks. sammenstød med en lygtepæl. Allerede 2. mission som Autobots (hvor du kommer til at styre Bumblebee, Optimus Prime, Jazz og andre i deres jagt på The AllSpark), bliver man enormt irriteret. Her skal man indhente nogle Decepticons inden de når hen til Sam i en garage i byen. Man får ikke garagens beliggenhed at vide, så når 4 Decepticons kører hver sin vej, aner man ikke hvilken man skal prioritere. Langt bedre er missionerne som ”de onde” Decepticons” (hvor du kommer til at styre Starscream, Megatron, Barricade og andre). Som regel er alle missioner meget lette, og består af en række trivielle slåskampe robotterne imellem, men som Decepticons får du også lov til, at blot ødelægge bygninger og byer. Stadig lette missioner, men eksplosionerne og ødelæggelsen er mere tilfredsstillende end resten af spillet.

Grafikken er såmænd ganske nydelig. Transformationerne og eksplosionerne er klare favoritter, men verdenen er nydeligt konstrueret, og når man som bil får god fart på, flyder grafikken langsomt sammen, og giver en god idé om ens hastighed. Desværre er spillet meget bundet af sine missioner, og man når aldrig rigtigt at få en frihedsfølelse til, at gå på opdagelse i spillets verden og grafik. Lydene er ligeså godt konstrueret, selvom man ligesom i filmen, mangler den klassiske lyd det siger, når en robot transformerer sig. Musikken bliver aldrig et direkte irritationsmoment, men man bemærker den sjældent hvis overhovedet. Stemmerne er dog rigtigt gode, hovedsageligt fordi man har brugt mange af skuespillerne fra filmen, som allerede har forståelse for rollen i forvejen. Desværre er hele lydsammensætningen forskruet. Stemmerne er oftest for lave i forhold til resten, og fra tid til anden hopper nogle lyde op og ned i volume. En kritisk detalje der ødelægger meget, da man egentlig godt kan høre, at der ligger et enormt arbejde bag.

Som helhed er Transformers: The Game kun for fans af filmen. Der er ikke meget nyt at hente her, og spillet følger filmen slavisk, blot med få ændringer. At være i en kæmpe robotkrig midt i en by er slet ikke så sjovt som det lyder og bør være, og spillet er sammenlagt i forvejen meget kort og uden mange andre muligheder end at vælge side, og fra tid til anden gennemføre en ekstra sidemission. Spillet nærmer sig meget en enkelt stjerne i karakter, men pga. de få nævnte lyspunkter, sniger den sig op på to.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:ActiVision.

Titel: Transformers: The Game
Original Titel: Transformers: The Game