Trillingerne fra Belleville (DVD)

23. marts 2004 af Claus Larsen

Trillingerne fra Belleville (DVD) billede

Verden set i et grotesk lys. Filmen har velfortjent sine Oscar-nomineringer

Den lille tykke dreng Champion vokser op sammen med sin bedstemor, en platfodet ældre portugisisk madame, der ikke kan få knægten til at interessere sig for noget. Indtil den dag hun finder ud af, at drengen har klippet en billede af den franske cykellegende Louisson Bobet ud. Den tykke knægt vokser op og bliver så habil en rytter, at han en dag deltager i selveste Tour de France, hvor han kidnappes af den franske mafia, der sejler ham over havet til den store metropol Belleville. Madame Sousa og hunden Bruno følger sporene. Det bliver farligt, men heldigvis får Madame Sousa hjælp fra tre andre damer, de berømte Trillinger fra Belleville.
Sylvian Chomet har skruet en fantastisk underfundig animationsfilm sammen i Trillingerne fra Belleville, og man skal være noget kynisk for ikke at føle sig dybt berørt af den ukuelig Madame Sousas kamp for at gense sit barnebarn. Der er ingen dialog i filmen ud over ganske korte sætninger, som ikke behøver oversættelse, men desværre er der en ret lang sekvens under Tour de France, hvor kommentatorlyden ikke er tekstet, hvilket er skuffende når man tænker på, hvor lidt der skulle tekstes overhovedet. Havde udgiverne på forhånd sagt at filmen ikke var tekstet, så var det i orden, men den lover faktisk danske undertekster. Man kan slå over til både svenske og norske undertekster, hvis man gerne vil have kommentatorlyden tilføjet. Bortset fra det virket den dialogløse film fantastisk igennem de lyde der kommunikeres med. Hunden Bruno, der hader alle tog, da han som hvalp fik halen kørt over af en modeltog, piber og gør sig igennem de fleste forhindringer, mens Madame Sousas faste blik fortæller alt i de fleste situationer. Der er mange fine filmiske detaljer, som travellings og kamerature, hvor det computergrafiske er på toppen. Der vises blandt andet en tur fra en lille gyde i Belleville over hele byen frem til et close-up af det franske hus i Belleville, der er formet som en vinflaske. Og apropos Frankrig er filmen er parodi på alle de stereotype tanker vi gør os om Frankrig. Man kører rundt i baskerhue med baguette bag på cyklen, men Gitane-cigaretterne tændes efter indtagelsen af vin og frølår. Og tegnestilen er også ganske overdrevet, lige fra skibet der sejler Champion over Atlanten til Belleville. Hele skroget er løftet mange fiktive meter over vandet mens selve skruen sidder og plasker i vandkanten. Belleville har en kæmpemæssig fed frihedsgudinde, der står spisende i havnen, og byens indbyggere er ramt på helbredet på grund af den materialisme den vestligste verden i det hele taget er ramt af.
Til sidst skal musikken fra filmen lige roses. Den var nomineret til Oscar for bedste nummer, som er intronummeret fra 1930’ernes Belleville-teater. I det hele taget er lydsiden pudsig. Det udkørte cykelryttere er tegnet som heste i ansigterne, men lydmæssigt har man lagt en anelse hesteprusten og vrinsken under reallyden. Morsomt nok til 5 stjerner

DVDens ekstramateriale er ligesom filmen ramt af problemet med undertekster. Er det rimeligt at man betaler et par hundrede kroner for en DVD, hvis formål også er at fremvise et lækkert ekstramateriale, også sparer man som udgiver den udgift det er at få lagt undertekster på ekstramaterialet. De fleste forstår Sylvain Chomet-interviewene, da de foregår på et udmærket, dog stærk franskaccenteret, engelsk. Men mange børn ville måske ikke forstå det. Undertiden er der også franskmænd, der udtaler sig i interviewene, som for øvrigt er brandgode med masser af interessante oplysninger om filmens tilbliven. Men det kan trods alt kun blive til 3 stjerner pga. det manglende undertekster

Titel: Trillingerne fra Belleville
Original Titel: Les Triplettes de Belleville
Premieredato: 2. marts 2004