Tristan

27. august 2006 af Jesper Poulsen

Tristan billede

Her er guf til den indre helt i alle drenge - og pigerne vil elske at kigge med

Nogle gange bliver man glædeligt overrasket. For mit vedkommende skete det i dette tilfælde omkring filmen “Tristan” som netop er udgivet på dvd. Mine forventninger bød på en slags rip-off af gamle klassiske kærlighedsfilm om forbuden kærlighed. Og det er da heller ikke forkert. Benægte at den er relateret til Romeo og Julie kan jeg heller ikke. Baseret på et skrevet stykke også (i dette tilfælde faktisk en opera). Alligevel er filmen helt sin egen, omend den ikke har fået den helt store omtale herhjemme. Originaltitlen “Tristan og Isolde” blev omdøbt blot til “Tristan”, årsagerne kender jeg dog ikke, men måske handler det om at signalere et helteeventyr fremfor udelukkende en kærlighedshistorie.

Genremæssigt befinder vi os i en blanding af “A Knight's Tale”, “Robin Hood” og “Kong Arthur” og selve figuren Tristan virker også på et eller andet plan ganske bekendt. Alligevel slugte jeg filmen råt, msåek fordi man aldrig går helt galt i byen via en spændende og handlingsmættet fortælling fra svundne tider.

Engelske Tristan ser sin forældre blive slagtet af irske erobrere og reddes kun med nød og næppe af Lord Marke. Lord Marke tager Tristan til sig og mærker hurtigt at drengen er en fantastisk kriger, modig og loyal. Tristan vokser op hos Lord Marke, men gemmer stadig en lille rebel inden i. Irerne hærger i det engelske; dræber, nedbrænder og samler slaver. I et modslag (som englænderne vinder) kløves Tristan af et sværdhug med forgiftet blad. Lord Marke og sit følge tror Tristan er død og sender ham afsted på det store ocean i en brændende båd, som ritualerne hedder sig. Tristan findes, stadig i live og skyllet i land i Irland, af den unge kongedatter Isolde. Hun læger Tristans sår og får ham på hægterne igen. Dette sker i al hemmelighed, da Tristan jo af oprindelse er fjende til irerne. Isolde betages af Tristan, hvilket er gensidigt. Hun fortæller dog aldrig hendes sande navn og rang, for deres eget bedste.

Deres veje skilles, lige indtil de slagne irere, indkalder til forsoningslag, hvor prisen er Isolde. Modige kæmpene fra Englands regioner dyster om at vinde en kampturnering – og her deltager Tristan naturligvis som den dygtige sværdkriger han er. Han går hele vejen og vinder Irlands prinsesse – Isolde – et ansigt han jo har set før. Glæden varer kort, da Tristan har repræsenteret Lord Marke. Isolde er derfor en gevinst for Lord Marke...

Nu kan ragnarok tage fat. Den mand som reddede Tristans liv, står nu med hans livs kærlighed hos sig. Samtidig har Lord Marke en skinsyg nevø, som oplever Lord Markes hengivenhed over for Tristan. Og så er der også den vigtige detalje at irerne ikke kun har indkaldt til forsoningslag for underholdningens skyld. En skummel bagtanke ligger bag. Krigen er ikke ovre, krælighed og loyalitet bliver samtidig sat på en alvorlig prøve. Kan to menneskers kærlighed udslette en hel nation?

Jeg lover smæk for skillingen samt en handling som er simpel, men alligevel både fængslende og grufuld. De to timer flyver afsted med en solid afveksling mellem dueller og store slag, den pinefulde og skjulte kærlighed og vigtige deltaljer i forhold til personkarakteristikken. Helte og skurke i en selvstændig kamp mellem det gode og det onde.

Jeg har mange lovord omkring filmen, men der er alligevel enkelte punkter der gør at jeg ikke kan sende den helt til tops angående karaktergivningen. Blandt andet fordi der til tider bliver overspillet lige rigeligt. En lille glans af slidte replikker kikker også forbi, men når det så også er sagt så er der serveret en film for både drenge og piger, hvor aldersklassen er underordnet, bortset fra børn under teenagegrænsen.

James Franco (Spiderman-filmene) får sin første egentlige hovedrolle og spiller over for Sophia Myles (Underworld-filmene). Som Lord Marke finder vi Rufus Sewell som var bad guy i Legenden Om Zorro. Yderligere medvirker Dexter Fletcher og David Patrick O'Hara i de bærende roller.

Ekstra materialet består af en making of samt en musikvideo af Gavin Degraw til filmen og så er der stakkevis af trailere for diverse film.

Scanbox.

Titel: Tristan