Trolls på verdensturné

2. juli 2020 af Maria Bjerregaard

Trolls på verdensturné billede

“Trolls på verdensturné ” er fyldt med fest og farver, men drukner i klicheerne.

Man ved aldrig, hvad man kan forvente fra DreamWorks animation. Til tider er det smukke fortællinger såsom deres kæmpe succes ”Sådan Træner Du din Drage” og andre gange er det ”Boss Baby”, som havde til formål at underholde det yngre publikum. Dog fik de stor succes tilbage i 2016, da de udgav animationsfilmen ”Trolls” med en masse musik. Især Justin Timberlakes ” Can’t Stop The Feeling” blev et kæmpe popnummer. Nu er de så tilbage med efterfølgeren, hvor troldene finder ud af, at der er andre trolde i deres lille verden.

Poppy ( Stine Bramsen) og Kvist ( Tim Schou) lever trygt og harmonisk i deres popverden, hvor dagen består af sang, dans og en masse kram. Dog har dronningen fra rockverden, Barb ( Lise Baastrup) tænkt sig at ødelægge denne harmoni og vil have alle trolde til at lytte til rockmusik. Poppy finder hurtigt ud af, at der er andre trolde end dem selv. Alt fra coutry, klassisk, rock og sågar også hip-hop. Og der skal naturligvis være plads til alle trods forskellighed.

I den danske version har de fået nogle gode og solide sangere med til dette projekt. Det giver bestemt filmen et løft, at kunne rocke med til Katrine Falkenberg synge højlydt – en rolle originalt spillet af den amerikanske popstjerne, Kelly Clarkson. Også Szhirley er god i hendes lille birolle som Dronning Essence. Der er bestemt skruet op for det musikalske ambitioner, og DreamWorks har haft fokus på at introducere alt slags musik til et nyere publikum.

Så hvad er der galt med ”Trolls”? Jo, det bliver simpelthen for klichefyldt. Alt fra den samme sang om forskellighed og hvordan vi skal enes. Selvom animationen er farverig og underholdende, som bliver historien meget forudseligt, og vi har jo gennemskuet slutningen på forhånd. Bevares, filmen er heller ikke lavet til denne anmelder. Derfor kunne de godt have gjort mere, for at få alle målgrupper med – men det er nok en film berettet til sit yngre publikum, der sikkert vil have det sjovt med at synge og danse til reggaton.

”Trolls på verdensturne” er fyldt med sjove og underholdende karakterer med gode sange – både coverversioner og originale. Desværre drukner historien i klicheerne, som vi er vant til at se fra børnefilm, og derfor falder tonerne til jorden.

Titel: Trolls på verdensturné
Original Titel: Trolls World Tour
Premieredato: 2. juli 2020