Twin Peaks - Fire Walk With Me

28. april 2007 af Jesper Poulsen

Twin Peaks - Fire Walk With Me billede

Laura Palmer klarede det som bekendt ikke. Se her hvorfor...

Skulle Twin Peaks-filmen være blevet lavet? Dette spørgsmål deler stadig fans af kult-serien i to lejre. Selve serien kommer aldrig til at blive overgået af nogen fremtidig følgeton, da den for længst har manifesteret sig som det ypperligste inden for sin kategori. Om vi så kan lide det eller ej, så er Twin Peaks: Fire Walk With Me en realitet, og nu også på dvd herhjemme.

Som navnet antyder fra den gamle VHS-udgivelse “Twin Peaks: Laura Palmer's Sidste Dage”, så befinder vi os forud for seriens tidshorisont. Systematisk følger vi den lille flækkes skønhedsdronning, Laura Palmer (Sheryl Lee) som levede et omtumlet dobbeltliv, og hendes vej mod deroute. Langsomt bliver hun klar over ånden Bob's sande identitet, kæmper en desperat kamp mellem drøm og virkelighed – og ender til sidst med at give op. Og ender som bekendt sine dage ved flodbredden “wrapped in plastic”.

Dog går filmen også helt tilbage til det bestialske mord på Teresa Banks. Agent Desmond (sangeren Chris Isaak) bliver sat på sagen sammen med den “grønne” agent Stanley (Kiefer Sutherland). De får en helt specielt kodet briefing via deres chef Gordon Cole (David Lynch himself) og så kan opklaringsarbejdet begynde. Dog går der ikke længe før end at agent Desmond er forsvundet under mystiske omstændingheder; umiddelbart efter fundet af en grøn fingerring med et ugle-symbol. Omvendt vender en forsvundet agent retur. Navnet er Phillip Jeffries (selveste David Bowie) og han har været lost i to år. Han har været til et af “deres” såkaldte møder i det røde rum, hvilket bekymrer den visionære agent Cooper (Kyle MacLachlan) som forudser at morderen vil slå til igen. Han er nemlig klar over at agent Desmond inden sin forsvinden fandt bogstavet T under neglen på Teresa Banks under obduktionen.

Handlingen flytter sig til Twin Peaks, hvor vi får et nostalgisk gensyn med mange af de kuriøse indbyggere. Vi er omkring Double R, hvor Norma og Shelly arbejder. Vi møder også den hæslige Jacques på Roadhouse. Et hurtigt hej hej, får vi også fra Mike Nelson, eneboeren Harold Smith, Margaret (også kaldet Kævlekvinden/The Log Lady), Leo og den enarmede mand som er på evig jagt efter Killer Bob. Et par replikker er der også blevet til den fjendtlige agent Rosenfield og så er der naturligvis ingen Twin Peaks uden The Little Man From Another Place (Michael Anderson) og værtshus-sangerinden (Julee Cruise – som Kenneth Bager senest har brugt på sit seneste album). Eneste sådan alvorlige streg i regningen er at Lara Flynn Boyle ikke er ombord som Donna. Selve karakteren Donna spiller nemlig en stor rolle i Fire Walk With Me. Donna (Moira Kelly) hægter sig nemlig på Lauras vilde liv omkring druk, stoffer og prostitution i håb om at komme tættere på sandheden om Lauras indre dæmoner. Desuden er der puttet et par cameo-roller ind til Harry Dean Stanton (Alien, Vilde Hjerter, Den Grønne Mil) og Jurgen Prochnow (Das Boot, Frækkere End Politiet Tillader 2, Air Force One)

Dog er der intet som slår Ray Wise's præstation. Som Lauras sygeligt besatte far, Leland, er han temmelig skræmmende i sine “vekselvirkninger”. Som en tyrannisk patriark styrer han Palmer-huset, mens moderen (spillet af Grace Zabriskie) blot kan se passivt til, hvis hun ikke allerede er lullet i søvn via Lelands mikstur af sovemiddel. Hans blotte tilstedeværelse giver myrekryb – og specielt i scenerne med Lauras elskere Bobby Briggs (Dana Ashbrook) og James Hurley (James Marshall) er hans øjne og smil urimeligt modbydelige.

Lelands fund af Lauras dagbog sætter det hele på spidsen, og det ender da også med at der rives et par sider ud. Derfra er det ren downhill for Laura, som flygter ud i de mørke skove sammen med Ronette Pulaski (den overlevende pige på togskinnerne fra det klassiske pilot-afsnit). Der venter Leo og Jacques, og en skæbnesvanger nat påbegyndes og tager sin afslutning i en forladt togvogn...

Mange brikker falder på plads, omend symbolikken er svær og en anelse anstrengt, som Lynch elsker det. På nogle punkter er Fire Walk With Me en sand gave, på andre en lille hemsko for den geniale tv-serie. Men det ændrer ikke ved at omdrejningspunktet er det største man for stedse kommer til at opleve på en skærm i form af spænding, mystik, humor og et persongalleri, et lydside og et billedvæld som er og bliver uopnåeligt.

Omkring selve denne udgivelse sætter jeg mig et sted i mellem, og ender på 4. Jeg er ganske glad for Fire Walk With Me, men en anelse skuffet over at der på udgivelsen ikke er så meget som et enkelt lille stykke bonus-materiale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Twin Peaks - Fire Walk With Me
Original Titel: Twin Peaks - Fire Walk With Me