Under the Dome Sæson 2

27. juni 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Under the Dome Sæson 2 billede

Det melodramatiske overskygger det spændende plot…

Serien Under the Dome har næppe fået den store opmærksom blandt den vante serier-seer, fordi der spyttes enorme mængder af kvalitetsserier ud. Under the Dome har ellers fra starten af haft en baggrund, der burde få enhver serier- og filmelsker til at slikke sig om munden, for med et forlæg af Stephen King og ingen ringere end Steven Spielberg som Executive Producer, skulle man tro, at der ville være tale om garanti for kvalitet. Den anden sæson af serien fortsætter dog med at køre i samme spor som den første sæson, hvor det melodramatiske aspekt simpelthen fylder for meget i landskabet.

Handlingen i serien udspiller sig i den amerikanske by Chester’s Mill, hvor en usynlig kuppel en dag har lagt sig over byen og nedlagt al kommunikation med omverdenen. Så var der ellers lagt op til det store anarki i byen, hvor folk ikke længere kan have hemmeligheder og det bedste og værste viste sig i folk. Vi forlod den første sæson med Dale ”Barbie” Barbara (Mike Vogel) med en løkke om halsen, anført af Big Jim (Dean Norris), mens kuplen var gået i sort. I anden sæson fortsætter serien med at udvikle mytologien om kuplen, ligesom flere af hemmelighederne åbnes op for seeren. Eftersom Under the Dome er en serie, hvor gennemgående karakterer sagtens kan slås ihjel, så byder sæson 2 også på et par nye karakterer til samlingen af personligheder, bl.a. den tidligere læge Sam (Eddie Cahill), der viser sig at være i familie med Big Jim og Junior (Alexander Koch), den naturvidenskabelige lærer Rebecca (Karla Crome), samt den mystiske pige Melanie (Grace Victoria Cox), der pludselig dukker op af ingenting. Serien gør altså sit til for at prøve at forny sig både i udviklingen og opdagelsen af nye karakterer og plottwist.

Som sagt kører sæson 2 dog hurtigt i tomgang ved at begå mange af de samme fejl som seriens første sæson. Selve mystikken omkring kuplen og dens tilstedeværelse er spændende, men kommer alt for ofte til at stå i baggrunden for de melodramatiske elementer karaktererne imellem, der heller ikke hjælpes på vej af det til tider jammerlige skuespil fra især seriens unge skuespillere. Det er synd, at man har valgt at fokusere på ligegyldige kærlighedsaspekter imellem karaktererne for der er masser af andre spændende relationer der virker langt mere relevante for udviklingen af serien, hvor især magtforholdet mellem ”Barbie” (ja, det er fjollet navn han har) og Big Jim. De to er nogle af de mest spændende karakterer i serien og Dean Norris, der spiller Big Jim, har man også tidligere set som Hank i Breaking Bad, ligesom Mike Vogel også er ganske solid som den mystiske fremmede i byen. Der er ingen tvivl om at denne serie kunne have været yderst succesfuld, hvis den havde taget de rette valg.

Med oplæg af Stephen King burde man vel med rette forvente kvalitet, eftersom han er manden bag filmklassikere som The Shawshank Redemption(1994), The Green Mile(1999), The Shining(1980) osv., mens Spielbergs navn mere virker som et trækplaster frem for en direkte involvering af den anerkendte instruktør.

Under the Dome Sæson 2 fortsætter første sæsons dårlige vaner, men indeholder stadig et spændende plot og nogle til tider interessante karakterer. Sæson 3 kører allerede i USA, og når den kommer til Danmark vil jeg også følge med. Ikke fordi jeg er ekstremt fanget af serien, mere for at for en form for afslutning og erkendelse af, hvorfor kuplen er kommet. Under the Dome står dog bagerst i køen, når der findes så mange andre gode serier at følge med i.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Under the Dome Sæson 2 indeholder følgende ekstramateriale:
• Deleted Scenes