Under The Sun

25. januar 2018 af Patrick S. Sørensen

Under The Sun billede

Under The Sun går helt ind bag Nordkoreas grænse, og prøver at vise hvordan det er at leve som almindelig borger i det propagandaplagede land.

Hvis man kigger på noget længe nok, kommer man i sidste ende til at forstå det. Sådan er det med de fleste ting. Selv de mest psykedeliske avantgardemalerier, kan give én mening, hvis man dykker ned i dem, og åbner sit sind. Alligevel forbliver Nordkorea et mysterium, lige meget hvor lang tid man kigger. Hvordan kan dette dog lade sig gøre, i denne moderne verden? Et diktatur hvor befolkningen bliver holdt som slaver? Hvorfor gør de ikke oprør? – Det er dette Under The Sun forsøger at undersøge.

National Hjernevask
Under The Sun er klart den flotteste dokumentar filmet i Nordkorea, og grunden til det er, at de faktisk har fået hjælp fra den nordkoreanske regering. Nordkorea sagde ja til dokumentaren i den forståelse, at de bestemte alt der skulle filmes. Derfor er dokumentaren opsat af forskellige propaganda-scener, som er så pinligt falske, at man skulle tro det var løgn. Tricket med det hele er så, at filmholdet ikke kun har filmet manuskriptets scener, men også alt det der foregår imellem dem. Dette skaber en til tider morsom, men også meget forstyrrende, oplevelse. F.eks. en fantastisk skolescene, hvor den lille pige vi følger synger morgensangen om, hvor god og stærk deres leder er, og hvor godt han behandler dem - hurtigt klippet videre til skolebørn der står og kæmper om at varme sig på lokalets eneste radiator, fordi det er vinter, og skolen er så kold. Selvsamme skolescene, der ligger i starten af dokumentaren, er helt fantastisk. Klassen har historietime, og det eneste de lærer om er deres store leders fantastiske bedrifter, og hvor onde Sydkoreanerne, Japanerne og Amerikanerne er. Det hele er ren fiktion, fortalt som fakta. Scenen er så lang, at man hen mod slutningen næsten selv bliver helt hjernevasket, og dermed beviser instruktøren Vitaliy Manskiy på smuk hvis, hvor skræmmende hele situationen er.

Taget med bukserne nede
Under The Sun er endeløst fascinerende. Uden en overbyggende fortællerstemme skaber billederne sit eget sprog, og sikke nogle billeder! Poetiske, kolde og chokerende. Med Under The Sun bliver den nordkoreanske regering taget på sengen, og bliver midt i sin propagandamaskine afsløret i hvad vi alle vidste i forvejen. Man kan kun håbe, at fremtiden vil blive lysere for det nordkoreanske folk, som i den grad lider under magtliderlige mænd.

Titel: Under The Sun
Original Titel: V paprscích slunce
Premieredato: 25. januar 2018