Filmen ”Ung og smuk” forløber over ét skoleår og er bygget op over de fire årstider. Den 17-årige Isabelle (Marine Vacht) mister sin uskyld den sommer, hvor hun er med familien i sommerhus i sydfrankrig. Da familien er tilbage i middelklasse Paris og hverdagens trummerum, begynder Isabelle at eksperimentere med sin seksualitet. Hun finder vej ind til prostitutionsverdenen ved at oprette en hjemmeside med pirrende billeder af sig selv. Kunderne er ældre mænd, som alle har forskellige præferencer. Isabelle bliver tydeligvis afhængig af den beskæftigelse, ikke af økonomisk nød, men hun ’tænder’ på nye ansigter, kroppe, hotelværelser og forberedelserne op til møderne.
Lillebroderen Victor (Fantin Ravat) er den eneste i familien, som hun delsvis lukker ind i sit ’hemmelige rum’, hvor hun eksperimenterer med sig selv, sin krop og seksuelle ydelser for penge. Hendes faste honorar er 300 € og hendes dæknavn er Lea.
Én gang luder altid luder
Én kunde konstaterer over for Isabelle ’én gang luder altid luder’. Ordsproget falder tungt og fremhæver blot tomheden i filmen, dens udslidte tema og klichérne. Ét eksempel er kunden ved navn George, som er en ældre herre og forretningsmand. Han dør under elskovsakten, fordi han lider af dårligt hjerte. Én anden kliché er Isabelles begrundelse over for psykiateren, hvorfor hun føler sig tiltrukket af prostitution. Hun har tilfældigt set et tv-program hjemme i familiens skød om unge studiner, som prostituerer sig selv for at tjene lidt ekstra penge ved siden af studierne.
Det vil have givet filmen mere dybde, hvis Ozon havde dykket ned i hovedpersonens psyke, hvorfor hun prostituere sig selv frivilligt?
Faktisk bliver tilskueren forført til at tro, at Ozon ved mere om temaet end han egentlig gør. Temaet bliver i hans hænder behandlet for kunstigt og ender i en tomhedsfølelse. Undertegnede bliver forhverken berørt eller klogere.
Det som fungerer i filmen, er musikken af Francoise Hardy. Musikken løfter filmens manglende fortælleniveau og får fremhævet hovedpersonens sarte, sensuelle og glatte facade, hvor ingen følelser kommer ud eller ind.
Instruktørens behandling af temaet om en ung smuk kvindes eksperimenteren med prostitution er for ’glat’ og for ’fersk’. Det er ærgerligt, at ”Ung og smuk” mangler kant og aldrig sætter noget på spil ligesom ”8 women” fra 2002 og ”Swimmingpool” fra 2003.