Ung Og Smuk

9. november 2014 af Jesper Poulsen

Ung Og Smuk billede

Rebel Rebel...

Han har gjort det før og nu gør han det igen. Den franske instruktør Francois Ozon gav os i 2003 Swimming Pool, hvor Charlotte Rampling spiller forfatteren der låner sin udgivers hus som skrivebase, men som forstyrres noget af dennes unge datter som lever et meget udsvævende liv. Nu er den rebelske og egenrådige ungdom igen omdrejningspunkt, for Ozon er slet ikke færdig med at kradse i den ”uskyldige” overflade som rummer mere end hvad øjet ser.

I Ung Og Smuk møder vi Isabelle, netop rundet 17 år, som er på ferie i sommerhus med sine forældre. Hun er en gudesmuk pige, som har en enorm tiltrækningskraft, og den er hun ikke sen til at udnytte. Isabelle er nærmest besat af tanken om at miste sin mødom, og hun lader hendes tyske ven Felix være den første. Det ender i én stor skuffelse, og Isabelle synes på ingen måde at det heller ligner den tilfredsstillelse som hun kan se i diverse videoer på internettet. Da ferien er slut og familien vender hjem til Paris, så opretter Isabelle en hemmelig profil som call-girl for at opnå større erotisk erfaring. Hun ses på aftalte steder med ældre mænd og tjener lidt ekstra lommepenge. Hun har indledt et dobbeltliv, som får uoverskueligt konsekvenser, da en af hendes klienter dør under en sex-akt, hvorfra hun stikker af i afmagt, men fanges på overvågningskamera. Snart efter falder alle parader og Isabelles nærmeste vil inden længe blive konfronteret med hendes skyggeside…

Franske film har oftest noget helt særligt at byde på i sin dramaturgi. Ung Og Smuk er ingen undtagelse, og da slet ikke i hænderne på Ozon som gennem årene har bevæget sig op i rækkerne som en af fransk films gulddrenge. Til opgaven som den hotte Isabelle, har han da også været på model-markedet og hentet Marine Vacth (ansigt hos Chloé og Yves Saint Laurent). Hun leverer en overbevisende præstation som den egenrådige pige, der vover sig ud hvor hun ikke kan bunde. Ung Og Smuk er et betagende drama med særdeles troværdige karakterer. Og uden de store svinkeærinder eller armbevægelser, så presser Ozon sin fortælling om den pulserende ungdom ned i 1 ½ times stærke billeder. Det er én af den slags film som simpelthen holder hvad den lover i forhold til hvad den giver sig ud for at være.

Portrættet af Isabelle slår desuden sine ligheder med en anden film om den uopnåelige kærlighed. De jævnaldrende drenge som vi også møder i filmen, slår slet ikke til i forhold til Isabelles behov. På samme måde som den hjerteskærende Great Expectations af Alfonso Cuaron, hvor Ethan Hawkes Finn ikke rigtig kan finde ud af om han er inde i varmen hos Estelle, spillet af Gwyneth Paltrow. En film af den type, hvor man bare kan se, høre og føle et hjerte blive parteret langsomt. Isabelle er, med andre ord, en primadonna som er alt for ung til at være primadonna.

Ung Og Smuk afslutter for en stund en lille bølge af populære film med erotisk indhold. Adèles Liv gik eksempelvis hele vejen og viste lange passager med lesbisk erotik, mens vores egen Lars von Trier satte nye standarder for hvad man ”kan tillade sig” at vise på det store lærred med sin Nymphomaniac. Ung Og Smuk går dog ikke så langt, og holder sig vel egentlig på det stuerene plan, men det skal da lige siges at Ozon ikke er bange for at tage os med på Isabelles jagt på lagengymnastikkens læreplads.

Udgivelsen indeholder lidt spredt ekstra materiale som i tre afdelinger fortæller om filmens tilblivelse.

Scanbox.

Titel: Ung Og Smuk