Unstoppable

11. november 2010 af Rasmus Legene

Unstoppable billede

Kan Denzel Washington og Chris Pine forene deres krafter nok til at blive et urokkeligt object?

Uendelige mængder tog er sluppet ud på skinnerne uden lokomotivfører. Så simpelt kan den grundlæggende ide i Unstoppable beskrives. Dertil kommer der naturligvis en række mennesker der skal forsøge at stoppe det, plus en hel række faktorer der gør toget mere og mere farligt som filmen fortsætter. Og det er egentligt alt der er at sige om filmen fra et handlingssynspunkt. Naturligvis er der et klimaks, og en pris at betale for at opnå dette, men hvis man vil erfare hvordna det udfolder sig, må man se filmen.
Men selv om manuskriptet minder om en metervare af de sædvanlige så er meget af resten af arbejdet utroligt kompetent. Hovedrollerne bliver spillet af Denzel Washington og Chris Pine, med en stor birolle til Rosario Dawson. Både Washington og Pine gør begge et godt stykke arbejde ud af roller der ikke imponerer i indhold. De viser nuancerne i deres karakterer, der ikke er meget kød på, og så bygger de langsomt et forhold op imellem hinanden.
Instruktionen af filmen ligger i hænderne på Tony Scott, en mand der ikke har lavet andet end actionfilm det sidste lange stykke tid. Og det skal da heller ikke siges andet end at actionen i hans film er god, det er ofte resten der mangler. Der mangler en følelse af realisme, eller i det mindste en respekt for at der også bør være lidt andet i en film end bare eksplosioner og biljagter. Unstoppable har stadig lige lovligt meget spænding og action, men oftest er realismen, i det mindste delvist, i behold.
Men selv om actionscenerne er solide er det faktisk spændings elementet der er mest imponerende. Det er svært ikke at føle sig spændt over hvordan dette forsøg dog skal lykkes og så videre. Meget af spændingen bliver motiveret delvist af følelsladede scener med familiemedlemmer og lignende, men selv når man ved man bliver manipuleret virker det. (Til stor irritation for mig)
I sidste ende er det en kompetent film, og efter min mening et plus i regnskabet for Tony Scott. Men den mangler kreativitet. Hele filmen er utroligt forudsigelig, og er det næsten fra første gang man hører om den. Den giver en meget fed oplevelse når man er inde og se den, men der er virkeligt intet at tage med ud af biografen. Derfor skal den også ses på så stort et lærred som muligt, så hvis du har interesse i at se den, så fang den i biografen. DVD vil på ingen måde gøre den bedre.

Titel: Unstoppable
Original Titel: Unstoppable
Premieredato: 11. november 2010