Us

21. marts 2019 af Maria Bjerregaard

Us  billede

”Us” er en god og solid gyserefterfølger til Jordan Peeles succesfulde ”Get Out” med en funklende Lupita Nyoung’o i den altafgørende hovedrolle.

Komikeren Jordan Peele overraskende og chokerede os alle sammen med hans friske pust med gyserfilmen ”Get Out”, som også modtog oscarnomineringer grundet dens originalitet og racekonflikten i USA. Nu er Peele tilbage med endnu en gyserfilm, hvor tematikken ikke er langt væk fra ”Get Out”.

Familiens trygge rammer
Adelaide ( Lupita Nyoung’o) har skræmmende barndomsminder. Som barn havde hun en ubehagelig oplevelse i et spejlkabinet, og derfor er det ikke med just belejligt, at hele familien Wilson skal på ferie i Santa Cruz – netop samme sted. Men denne nat bliver dog alle skæbne, da en familie, som ligner Wilson familien på en prik, bryder ind i deres hus og begynder at terrorisere dem. Måske har Adelaides fortid endelig indhentet hende.

Forrygende Lupita
Jordan Peele har denne gang forsøg at spille på vores alles frygt. Nemlig hvad nu hvis, der fandtes en person derude, som fuldstændig lignede os, men udførte sig anderledes. Han spiller på vores frygt, om at vi muligvis har en ond tvilling derude. Eller måske i os selv? Dette er det mest skræmmende element i filmen. ”Us” er ikke en klassisk horrorfilm med jump scares eller creepy musik og stemningsbilleder, men Peele leger med vores indre frygt. Og det er meget creepy! I sit skuespilscast har han fundet den strålende, Lupita Nyoung’o, som vandt en oscar for hendes fremragende rolle i ”12 Years a Slave”. Hun spiller her to vidt forskellige roller, men gør dette til perfektion. Man kan fornemme at Peele har skubbet meget, for at få hendes fulde potentielle som skuespiller.

En rodet slutning
Filmen lægger fra start op til et stort klimaks og den store afsløring. For hvad i al verden sker der med de dobbeltgængerne, der ligner os, men opfører sig dyrisk og vildt. Desværre roder filmen rundt i alt for mange ting, og ligesom i ”Get Out” får vi en halvsløj afslutning. Peele er simpelthen ikke god nok endnu, til at forklare hans præmisser, og hvordan de hænger sammen – hvilket er ærgerligt, da konceptet og plottwistet er der. Men man ender med at blive mere forvirret end afklaret. Ikke fordi alt skal give mening, men der skal stadig være en form for sammenhængning imellem plot og præmis. Peele har en succesfuld komiker karriere, og dette kan også mærkes i denne film, hvor Winston Duke har fået til opgave at spille den pinlige far, som altid kommer med upassende og kiksede jokes. Dette fungerer også fint i momenter, men man sidder stadig og ønsker, at Peele fik holdt sig et fokuspunkt, da han har historier at fortælle. Hans humor bliver nærmest en forsvarsmekanisme for karaktererne og kan fremstå upassende i forhold til filmens kontekst.

”Us” er et friskt pust til den moderne horror genre med en storspillende Lupita Nyoung’o. Ligesom ”Get Out” er ”Us” en film, man nok skal se igen. Så lægger man mærke i flere detaljer, og filmen giver måske lidt bedre mening.

Titel: Us
Original Titel: Us
Premieredato: 21. marts 2019