Vampires 3: The Turning

10. juni 2005 af Michael Panduro

Vampires 3: The Turning billede

Flere vampyrer og mindre kikset kampsport havde måske hævet Vampires 3 en smule over sine dumme forgængere

Hvad man ikke gør for at malke et koncept for de sidste dråber. Ligesom Wes Cravens skrækkelige, moderne Dracula-serie, bliver John Carpenters ”Vampires” fra 1998 tilsyneladende ved med at være kassabel. Denne gang har skaberne været så desperate at de er taget helt til Thailand for at finde et billigt filmhold til at filme. Resultatet er fuldstændig uafhængigt af sine to ”forgængere” og tager udgangspunkt i en fjollet, opdigtet Thailandsk vampyrmyte: Der findes en ældgammel race af vampyrer der har svoret aldrig at spise mennesker (men i stedet holde sig til dyr). Men for 800 år siden blev eden brudt i et enestående tilfælde af raseri. Som resultat opstod en parallel stamme af vampyrer der i allerhøjeste grad opfører sig som man nu kunne forvente af tørstige blodsugere. De to grene af vampyrer har bekriget hinanden lige siden, men nu nærmer sig en særlig solformørkelse der giver de ”gode” vampyrer muligheden for en gang for alle at bryde forbandelsen og skabe fred i den tørstige underverden.

Midt i alt dette møder vi så vore kære amerikanske turister. Han er tosset med thai-boksning og hun er ikke tosset med Thailand overhovedet. Begge dele er meget praktiske for historien, da hun hurtigt bliver kidnappet af uber-vampyr-fyren med det skinnende tøj (Nophand Boonyai) og han så har en undskyldning for at tæve en masse thaier.

”Vampires 3” er som franchise-produktioner er flest. Skuespillet er under middel, manuskriptet og produktionen ligeså. Alligevel har den en eller anden charme som er meget svær at sætte en finger på. Det er ikke vor hovedperson, da han er en temmelig irriterende, lille muskelbolle der hjerneløst kastes rundt i historien. Det er heller ikke det at filmen har nogen form for medrivende spænding, for den er hverken spændende eller uhyggelig på nogen måde. Måske er det det befriende i at vide nøjagtigt hvad der sker som det næste og slippe for på nogen måde at skulle bruge energi på at engagere sig. Sagt på en anden måde: Det er temmelig småt med overraskelserne, ud over den ene passage hvor hovedpersonen af en eller grund vælger at være sammen med en anden kvinde samtidig med at vi skal holde med ham i jagten på hans forsvundne kæreste som han jo elsker åh-så-meget! Meget ulogisk sat sammen!

Har man set de andre film i serien har man også set 3’eren. Det eneste der adskiller den fra et vellavet afsnit af ”Buffy” er de eksotiske omgivelser og de nogenlunde flotte effekter. Vampyrelskere vil blive skuffede over den ringe fokus på vampyrerne som sådan og den lave frekvens af ordentlige blodsudgydelser. Alt i alt er filmen egentlig temmelig dårlig, men den prøver ikke at være mere end den er og er man tilhænger af serien eller genren (teenageappellerende vampyrhistorier) så ved man hvad man går ind til.

Billed og lyd:
Udmærket billedside, med ordinært Dolby Digital mix. Hverken godt eller dårligt.

Ekstramateriale: