Vantage Point

22. februar 2008 af Christian Arhoff Andersen

Vantage Point billede

Vantage Point er sidste skud på terror/action genren som

8 personers historie, 8 vinkler, 8 måder at se samme situation på. Det er konceptet i den nye thriller ”Vantage Point”. En thriller i den nye amerikanske tradition som ”The Kingdom” der blander den moderne terrortrussel med intens og dokumentaristisk action og spænding. Men er den en nyskabende, moderne terror action/spændings thriller, der viser hvor langt amerikanerne er kommet? , eller en det en klichefyldt, firkantet, amerikaniseret, wannabe thriller, der bruger mere tid på at belære os andre om hvor gode amerikanerne er? En mellemting vil nok være svaret på de to spørgsmål.

”Vantage Point” handler som sagt om forskellige personer og deres forskellige vinkler af en bestemt situation. Der er internationalt topmøde i Salamanca, Spanien. Hvor USA's præsident Ashton(William Hurt) og 6 Mellemøst landes ledere, mødes for at underskrive en antiterror lov, der skal forhindre terrorister at opholde sig i disse lande. Stemningen er blandet, og tilskuerne er en blanding mellem demonstranter mod USA's og folk der er kommet for at hylde denne aftale, og deri den amerikanske præsident. Efter den lokale borgmester har holdt sin tale og budt præsident Ashton velkommen, går præsidenten frem for at gør klar til sin tale, men han når ikke længere. Tog skud rammer præsidenten i brystet og total kaos udbryder. Men hvem gjorde det? Var der nogen der så det? Og er alt præcis som det ser ud?

Dette er konceptet i ”Vantage Point” og det er godt udtænkt. Ved at gribe en anden indgangsvinkel end mange andre politiske thrillere, distancere man sig fra mængden og bevæger sig mere mod film som ”Magnolia” der viser sammenblandingen af forskellige menneskers historier. Dennis Quaid og Matthew Fox fra tv-serien ”Lost”, spiller Secret Service vagter og har overblikket over stedet. Forrest Whitaker spiller en amerikaner på ferie i Spanien, der optager med sit videokamera under hele situationen. Sigourney Weaver spiller en tv-producer, der dækker det hele præsidentens besøg i Spanien, og han mange forskellige kamerafolk til rådighed. Eduardo Noriega(Ambre Los Ojos) spiller en lokal politimand. Dette er nogle af de mest prominente historier, hvor nogle af de andre vinkler er en blanding af forskellige personers historier, spillet af mindre prominente skuespillere, men med ligeså vigtige roller i plottet.

”Vantage Point” starter rigtig godt, og med overraskelser, intensitet, action og ”hvem har gjort hvad?” spænding, holder filmen dig i et spændingsgreb det meste af tiden, og det er svært ikke at blive revet med af handlingen. Desværre mister filmen fart til sidst, og spænding og overraskelser er byttet ud med klichefyldt forudsigelighed, hvilket er utroligt ærgerligt. Det virker som om at man ikke har forsøgt at gøre filmen helt så grum som rigtig terrorisme oftest er, og derfor virker det som om de sidste 15-30 minutter er et niveau ned, i forhold til resten af filmen.

Amerikanerne skal dog roses for at turde gøre mere end de har gjort før, og men scener hvor der kun snakkes andre sprog end engelsk, er ”Vantage Point” et bevis for at Hollywood industrien er på ved mod en mere international vinkel til hvordan verden skal portrætteres. Alle skuespillerne skal roses, specielt Dennis Quaid, som det er rart at se i en større rolle, end han har haft længe, og han gør det rigtigt godt. Alle skuespillere gør hvad de kan med det de har, men i så plotdrevet en film som denne, er der ikke meget tid til at de forskellige skuespillere kan udfolde sig.

”Vantage Point” er en potent thriller, der har nok overraskelser nok i ærmet til at holde dig fast i 90 minutter, og med Bourne agtige action, gode skuespillere og konspirationsteorier, burde den kunne ses at de fleste og hvis man kan leve med et par amerikanske klicher og et lidt fordummende plot til sidst, vil man helt sikkert elske ”Vantage Point”.

Titel: Vantage Point
Original Titel: Vantage Point
Premieredato: 22. februar 2008