Verdens Værste Menneske

16. juni 2022 af Steen Balle

Verdens Værste Menneske billede

Den norske filminstruktør Joachim Trier har endnu en gang ført os ind i menneskelige dramaer i filmen: Verdens Værste Menneske ved at vise os den smukke næsten 30-årige Julies kontroverser med sig selv og sine omgivelser i samværet med en elsker hun ikke vil have, og en ny elsker hun ikke tør have. En af tidens allerbedste film.

I Mike Nichols klassiske film fra 1967 Fagre voksne verden møder vi den erfarne lidt ældre Mrs. Robinsons (Anne Bancroft) fascination af den unge, søgende student Benjamin (Dustin Hoffmann), hvor vi ser deres første møde, da hun har inhaleret røgen fra en cigaret – giver Benjamin et varmt langstrakt kys – for derefter at blæse røgen ud af munden. Jeg tænkte første gang jeg så filmen: En kold kvinde med erfaring.

Jeg kom til at tænke på den scene, da jeg så Joachim Triers sanselige og snakkende film om verdens værste menneske i en opbrudsscene, hvor Julie tænder lyset i køkkenet og kæresten Aksel bliver stående med oplyst ryg – hun løber gennem Oslos gader en tidlig morgen i korte hvide bukser en lidt opknappet bluse og det lange flagrende brune hår til den nyopdagede og jævnalderen Eivind – alt imens mennesker står stille, alle biler standser i alle retninger. Bladene på træer er i bevægelse – så tiden står ikke stille, men det er en scene, som må gå over i filmhistorien. Hun behager sig med Eivind i minutter, og skynder sig tilbage til Aksel gennem det lukkede Oslo, slukker for lyset i køkkenet, og Aksel vender sig om og giver hende en kop kaffe, da hun siger: Der er noget vi må tale om.

Vi følger i begyndelsen Julie, som ikke rigtigt ved, hvad hun vil med sit liv – og derigennem bliver ramt af den noget ældre Aksel, som har stor succes som børnebogsforfatter – og de har med venner store samtaler om det vigtigste i livet – hvor Julie siger: Det er sjælen, ikke kroppen - og efter nogen tid kommer hendes narcissistiske holdning frem: ”Den eneste ven man har, er en selv” – og Aksel er 44 år og antyder, at hans ønske er at få børn med Julie. Men hun er ikke parat – og møder ved en tilfældighed Eivind, og her viser Joachim Trier sin meget personlige måde at iagttage menneskelig adfærd, at skildre det intime, da både Julie og Eivind er enige om ikke at være utro – og hvor langt må man gå i et kærlighedsforhold uden at være utro? Må de lugte til hinanden? Må de se hinanden sidde på toilettet uden at være utro?

Julie spilles eventyrligt af Renate Reinsve med stor indlevelse i et forvirret menneske, som vi møder på arbejdet, men også en drøm om at studere psykologi – og til sidst den menneskelige, da hun får at vide, at Aksel har fået kræft – og hun var den eneste han ville have et barn med. Joachim Trier brugte også Renate Reinsve i sin film Oslo, 31. august fra 2011 - hvor hun i en beskeden rolle overbeviste sit værd, så rollen her er næsten skrevet til hende. Velskrevet til én, som har en birolle i sit eget liv.

Filmen er smukt fortalt i 12 kapitler – som var det årets løb både med prolog og epilog. Vores liv fortalt i afsnit, som vi tidligere også har set det hos Lars von Trier. Filmen har også mange morsomme scener i deres teatralske dialoger om hvem, der er værst – når en kvinde står mellem to mænd. Og hvem er værst?

Titel: Verdens værste menneske
Original Titel: Verdens verste menneske
Premieredato: 16. juni 2022