Versus

8. april 2002 af David Lund

Versus billede

Der er 666 portaler der binder denne verden til den anden side. Et sted i Japan findes den 444. portal i genopstandelsens skov. Solid underholdning på årets Natfilmsfestival!

2 fanger er, med hjælp fra yakuzaen, flygtet fra Japans bedst bevogtede fængsel. Snart bemærker de der er noget galt i den skov de aftalte at mødes i, og da yakuzaen medbringer en kidnappet pige bliver fange nr. KSC2-303 (Tak Sakaguchi) sur og slår et medlem af yakuzaen ihjel. De andre har fået besked af bossen om ikke at slå ham ihjel, men er nu alligevel tæt på det (specielt lederen af lige den del af banden.) Snart genopstår den afdøde som zombie, og pludselig starter et kæmpe splatterorgie….

Versus kan nok bedst betegnes som en krydsning af Braindead og The Matrix, altså en action/splatter med fuld knald på. Underholdningen skuffer aldrig, actionsekvenserne er mange, originale og fuldstændig forrykte! Dialogen er morsom og fuld af punch-lines. Effekterne er spektakulære og enestående. Hvis man elsker action og/eller splatter er dette er ”must-see.”

Det er den japanske instruktør Kitamura’s debutfilm, og med så meget klasse som filmen besidder skulle det ikke undre mig at han ender som en japansk Peter Jackson. Sjældent finder man så solid underholdning i en film, der bare kan blive ved og ved. Fortællerniveau, karakterer, morale og plot er selvfølgelig alt dybt latterligt, for sådan har det nu altid været i actionfilm. Der er simpelthen ikke tid til at finpudse disse detaljer, for længere spilletid kan filmen ikke bære. Faktisk er det et minus at den er så lang som den er (119 min.) for til sidst gider man ikke rigtig mere.

Hovedpersonen er spillet af Tak Sakaguchi, og det gør han godt. Han er cool, smart og passer perfekt ind i filmens hårdtpumpende tempo. Derudover skal bossen af den mindre gruppe af yakuzaen også nævnes (desværre er det umuligt at finde ud af hvad han hedder), han har de mest utrolige grimasser og måder at bevæge sig på, det er virkelig fantastisk. Resten fyrer mere eller mindre ligegyldige præstationer af, og det er nok fordi der ikke er meget at arbejde med.

Alt i alt er Versus glimrende underholdning; blodig, bizar, morsom og voldsom. Det er ikke noget der vil sætte nogen som helst tanker i gang, men alle har vel brug for en hjernedød film engang imellem, og her er dette en af de bedste. Actionscenerne overgår The Matrix til tider, og splatterscenerne overgår Braindead til tider, men filmen som helhed kommer ikke helt op på samme plan som disse 2 film. Fantastisk underholdning, men så heller ikke mere...

Titel: Versus
Original Titel: Versus
Premieredato: 5. april 2002