Han beviste det først med ”Match Point” (2006), men slog det fast med syvtommer søm og donkraft med den fremragende ”Vicky Cristina Barcelona”. Woody Allens 38. spillefilm som manuskriptforfatter og instruktør, hvor han igen kredser om sin karrieres yndlingsemne, kunst og kærlighed. Filmen indbragte en Oscar til Penelope Cruz for hendes kraftpræstationen som den spanske vulkan Maria Elena.
Filmen følger de to midt-20-årige amerikanske veninder, Vicki (Rebecca Hall) og Christina (Scarlett Johansson) på sommerferietur til solrige Barcelona. Den ene forlovet og afklaret med snart at være i konformitetens tryghed og sikkerhed som Manhattan-frue, og finder løsagtig frivolitet frastødende. Den anden en pessimist (eller realist?), der ser den eneste ene som en illusion og derfor hellere jagter lidenskaben i øjeblikket. Eller er det nu helt så simpelt, synes Allen at spørge?
Her får historien – og de to veninder – bogstaveligt en ordentlig spand spansk lidenskab, da de møder maleren og ’all-time lover’ Juan Antonio (en Javier Bardem der synes nærmest at kunne gå på vandet). Ud af det blå tilbyder han begge to hed elskov. På en gang. De to kvinder reagerer selvfølgelig forskelligt. Dog kun i første omgang.
Ind træder så hans iltre og stærkt ustabile ekskone, Maria Elena (Cruz), som han hverken kan eller vil fjerne fra sit liv. Og det sætter for alvor gang i affæren og lidenskaberne.
Karaktererne er sat op som karikerede modpoler overfor hinanden – den konforme Vicky overfor den ’fri fugl’ Cristina, og de to overfor de varmblodige spaniere – der bruges til at stille spørgsmål om troskab og utroskab, den eneste ene og parforholdets sikkerhed og tryghed eller små korte øjeblikke af lidenskab livet igennem. Hvad er den rette elskovskunst?
Barcelona som by er, ligesom (dele af) karaktererne, gjort lige så karikeret fuld af elskov, kultur, kunst og lidenskab. Ligesom han tidligere i sin karriere gjorde med Manhattan og i for sig også London (i ”Match Point”). Med bløde, varme farver og et afslappet tempo, passende til den spanske sommerhede, er der stilistiske blik til en instruktør som spanske Almodóvar. Filmens location er dog stadig rum omformet i Allens optik, hvor fortællinger om tragedie og komik i skæbners forsøg på at elske ’rigtigt’ udspilles . Blandt intellektuelle, der måske ved en masse (eller måske tror de gør) om kunst, arkitektur og politik, men har det sværere med den udefinerbare, flyvske, forvirrede kærlighed. Ligesom Vicki og Christina – og Woody Allen. Og alle os andre.
Ekstramateriale:
Scanbox har desværre valgt ikke at inkludere noget ekstramateriale på denne dvd-udgivelse. Synd og skam.
Filmen blev venligst stillet til rådighed af Scanbox.