View From The Top (DVD)

20. november 2003 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

View From The Top (DVD) billede

Gwyneth Paltrow som barmfager stewardesse

I View From The Top ses Gwyneth Paltrow som den søde blondine, Donna Jensen, fra den lille provinsby, der trods modgang ikke lader sig slå ud af hvad som helst. Moderen er eks showgirl, gift for tredje gang og Donnas kæreste har lige slået op. Donna har trange kår og har nået en milepæl i sit liv og må stå til ansigt med livets store spørgsmål, om at finde den rette vej. Samme aften ser Donna tv og får kraftig inspiration til sine fremtidsplaner af den berømte stewardesse, Kelly Preston, der har skrevet en bog om sit liv. Den læser Donna og hun er solgt. Det første stewardessejob er en lokal luftfartslinje. Med entreen på Royalty Airlines luftfartsakademi og et møde med selveste Kelly Preston får Donna nok at se til og karrieren er gået i luften.

På luftfartsakademiet gør den fænomenale Mike Myers (Austin Powers) sin entré, der det sekund han kommer på, er med til at levere en underholdende og sjov oplevelse. Her ser vi Myers som en excentrisk akademiinstruktør, der gerne selv ville have været steward, men måtte opgive på grund af øjenproblemer (læg mærke til scenen, hvor han siger ”this one” og peger på det gode øje når han taler med folk). Vi får også set en lille bid af Dr. Evil (men man skal være hurtig for at lægge mærke til det). Gwyneth Paltrow viser her en side af sig selv, man ikke har set før (den morsomme), det er en udmærket præstation da det virker som om Gwyneth befinder sig meget godt i den lidt uheldige blondine stereotyp. Udover Myers og Paltrow, der fungerer udmærket sammen, kan vi se Rob Lowe i en mindre, men ret sjov rolle. Christina Applegate (Christine Montgomery) spiller med som Paltrows elev i stewardesse-faget. Applegate spiller sin rolle meget godt. Hun er først Donnas slyngveninde, men det kommer til konfrontation mellem de 2, efter det viser sig at Christine har snydt ved eksamen og får det job, som Donna skulle have haft (skriver sit eget id nr på Donna’s test fra akademiet). Konfrontationen er afbilledet rent fysisk, hvor det kommer til håndgemæng i bedste kvindekamps-stil.

View From Top portrætterer og repræsenterer den amerikanske drøm fuldt ud: Du kan blive til noget ligemeget hvem du er og hvor du kommer fra. Set fra den komiske synsvinkel naturligvis. Der er ikke tale om en crazy-komedie i stil med 10 Things I Hate About You, Hot Shots eller American Pie, da der her fortælles en romantisk historie, hvor man i mange situationer vil kunne nikke genkendende til begivenhedernes gang. Dette gør View From The Top til en lidt mere solid komedie og breder sig rent kvalitetsmæssigt og stilmæssigt over et større område, end de førnævnte film. Så selvom coveret højst sandsynligt ville invitere flere piger end drenge, kan den ses af hele familien.

Nogle mennesker vil straks have fået nok ved første øjekast, men View From The Top leverer det som amerikanerne er så suverænt gode til: At fortælle en sukkersød og romantisk historie + 1000 gange følsomhed krydret med et letgenkendeligt soundtrack. Lader man filmen gøre sit arbejde med at levere det og kan man leve med den relativt forudsigelige handling og dialog, gør det kun filmen sjovere. Det er dog et eller andet sted ny vin på gamle flasker.

Mere er der ikke at hente fra filmen og derfor bliver den en af støvmagneterne på videohylden og hurtigt glemt. Så Hollywood har tjent deres penge, skuespillerne er blevet betalt og endnu en videofilm er blevet lejet – det er nemlig sådan en ”typisk lejefilm.”

Med View From The Top fås en ekstra stjerne på grund af det iørefaldende og de gode sange fra soundtracket

DVD ekstramateriale

Denne dvd er ikke fyldt til bristepunktet med ekstramateriale, men noget er der da. Det bliver til en bag kameraet featurette ”A Journey From Within” og endnu en featurette ”The Music”. Udover det er der Interviews med de medvirkende og nogle optagelser fra settet. Så er der 4 trailers. DVD’en leveres i 16:9 anamorfisk widescreen, 2:35:1 letterbox, undertekster på dansk, svensk, norsk, finsk. Lyden er Dolby 5.1. 3/6 stjerner for det.

Titel: View From The Top
Original Titel: View From The Top
Premieredato: 26. november 2003