Voices Of Iran

18. august 2006 af Jeppe Krogh

Voices Of Iran billede

Ser du denne film med åbent sind og hjerte er den storslået og bevægende. Med kun halvt åbne sanser, er det bare en grov videooptagelse af en ukendt Iransk sanger og hans persiske orkester i koncert.

Denne dokumentarfilm er en koncertoptagelse af den persiske Mohammad Reza Shajarian med band fra København i 2002. Mellem sangene fortæller Sharajarian levevende om sine specielle klaustrofobiske og tragiske sange med kulturel afsæt i Persiens blodige historie. Han er flankeret af sin søn, som han har lært alt hvad han selv har lært af de gamle mestre i gennem tiden, og yderligere 2 musikere.

Christian Braad Thomsen, der har lavet dokumentarfilm, burde ikke kræve nogen ekstra introduktion for hans unikke bidrag til dansk film. Især kortfilmen og dokumentarfilmen i Danmark har Christian Braad beskæftiget sig med. Det er oftest dramaturgiske store film, men små dramaer og historier, der kendetegner hans film. Braad går ofte efter at fortælle den lille mands historie, den ukendt kunstners utrolige historie eller de små historier vi alle går udenom eller ikke lægger mærke til. Af spillefilm er han mest kendt af det brede filmpublikum for den undervurderede Den Blå Munk fra 1998.

Filmen Voices Of Iran om Mohammad Reza Shajarian er en low budget-film og man skal ikke se filmen for dens dramaturgiske aspekter, da man så bliver slemt skuffet. Det er en filmet koncert uden de store kameraudskejelser eller polerede scener. Den smukke, næsten meditationsagtige musik er i højsædet. Shajarian siger imellem sangene, at Irans historie er meget dramatisk, voldelig og blodig. Det er denne mange århundreders historie, som han skildrer i sine sange, der virker som imponerende historier og fortællinger. Teksterne er poesi fra hans favoritforfattere og hans eget syn på sit lands storhed.

Mohammad Reza Shajarian dækker næsten 800 års persiske historie når han sætter musik på teksterne af kendte poeter som Rumi, Sadi og Hefez fra det 13. århundrede og nutidige forfattere. I den klassiske iranske sangtradition improviserer sangeren meget og gør på den måde sangene sine alt efter sangerens humør og følsomhed. Det er ikke glade troubadour-sange eller kærlighedsballader, men sange om tab og sorg, om ulykkelig eller mistet kærlighed, eller følelser af afmagt og klaustrofobiske indestængte følelser.
Denne seer fik en stor kulturel oplevelse og fik set en hel anden verden. Voices Of Iran får hermed 4 stjerner ud af 6.

Titel: Voices Of Iran
Original Titel: Voices Of Iran