Fantastisk var Igleasias i den foregående ”Tal Til Hende”, og her er der det tydelige spanske temperament.
Den forunderlige ”Las Vecinas”, indleder ballet, med sine tilbageholdte dramatur, blidt og magisk bliver strøget frem af violiner, celloer med mere. ”Volver” er den sørgmodige flamengo, Estrella Morente lægger stemme til, og som Penëlope Cruz mimer til i filmen.
”Titulos” har stærke aner i de gamle mestres spor, Falla, Bizet, Satie med flere. ”Dicen Que La Han Visto” er den tankefulde sjæler.
Alberto Iglesias er et af de nye klassiske musiker, der under stærk påvirkning søger tilbage, og har også stærke elementer af avantgardens skæve tolvtone anslag.
Soundtracket til ”Volver” kan varmt anbefales, i sin kuriositet og forskellighed over et storladne udtryk og sit billedformende sprog, og hitchcockske violiner undervejs, efterfulgt af sødmefuldt harpeklingende nummer. ”Volver” er en befriende afvekslende oplevelse, minus de to sidste numre, der hver for sig er ganske tækkelige, men hvorfor Saint Etienne er blevet inviteret indenfor i orkestergraven, er et ubesvaret spørgsmål, med deres forfriskende naive engelske clubsound, er det en alt for voldsom stilbrydning. Og til de ældre lyttere: Te kopper og andet habbengut bedes forsegles godt før sidste nummer.
”Volver” er trods det lidt ubehagelige efterspil (velvidende at denne anmelder har flere Saint Etienne plader i sit varelager) en god rejse, og et glimrende lydspor til filmen.
CDen er venligst stillet til rådighed af:
EMI Music Denmark.