Vorherre Til Vejrs

14. oktober 2012 af David Lund

Vorherre Til Vejrs billede

Marty Feldmans satire om religion er en anelse kedelig.

Ikke alene er “Hvem Pukler Kamelerne For?” udkommet på DVD, men en anden af Marty Feldmans populære film, ”Vorherre Til Vejrs”, har også fået endnu en chance på DVD-markedet. Manden med de udstikkende øjne vil til verdens ende bedst være kendt for sin rolle som Igor i ”Frankenstein Jr.”, men i hans levetid både skrev han og instruerede en række film, hvor han typisk også selv tog hovedrollen i. Med ”Vorherre Til Vejrs” tager han hånd om religion, og bygger en satire baseret på de blinde troende. Filmen er kun delvist vellykket, hovedsageligt fordi intentionerne måske aldrig rigtigt bliver indfriet af materialet, og humoren for det meste er baseret mere på roller og udklædning i værste Søs & Kirsten stil frem for egentlige vittigheder – om de så skulle være fysiske eller i dialogen. Det er ren og skær synd, for de gange at der dukker lidt slapstick op, som f.eks. da en prostitueret gemmer sig for politiet under kåben på en munk, fungerer det i allerhøjeste grad. De mere mundtlige vittigheder er mere svingende, men de er dog godkendte af denne anmelder, der er som sagt bare synd, at der er så få af slagsen, da en satire bør have mere at byde på.

”Vorherre Til Vejrs” bør ellers sælge sig selv. Med en mindeværdig præstation af Andy Kaufman som en vanvittig og forskruet religiøs mand, der kun tænker på penge, og en mindre rolle til Richard Prior som Gud (eller i hvert fald en variation deraf), bør enhver med kendskab til disse skuespillere straks få lyst til at opsøge filmen. Deres roller er selvsagt også det bedste ved filmen, hvor Marty Feldman blegner en smule med hans naive og godtroende munk, der aldrig opfatter noget som helst af den verden han befinder sig i, før filmen nærmer sig slutningen. Underligt nok føltes den korte spillefilm også lang, da materialet slet ikke er stærkt nok til halvanden times spilletid. Temaet, historien og plottet kunne sagtens få mere kød, substans og humor tilsat, og religion kan man jo nærmest lave en 24 timers spillefilm over, der aldrig bliver kedeligt, men Feldman holder det for det meste på det middelmådige plan i denne omgang.

Dette er ikke den Marty Feldman film man bør starte med. Den er til tider en anelse kedelig, ofte en smule langtrukken og på trods af det interessante cast, så bør man opsøge lidt kendskab til fyren igennem andre og tidligere film såsom den netop udgivne ”Hvem Pukler Kamelerne For?” først. Derefter er der frit slag, og ”Vorherre Til Vejrs” bliver heldigvis aldrig decideret dårlig, og indeholder da også 4-5 guldkorn undervejs.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Another World Entertainment.

Titel: Vorherre Til Vejrs