Voyage of the Unicorn

15. december 2005 af Morten Pedersen

Voyage of the Unicorn billede

Fantasien får frit spil på denne DVD, hvor eventyret løber af sted, mens sagnvæsenerne nærmest falder over hinanden

Ud af ingenting dukker ”Voyage of the Unicorn” fra 2001 pludselig op på DVD på det danske marked.
DVD-udgivelsen er skrevet til TV og er opdelt i 2 afsnit – således er der hele 170 minutters film fordelt på skiven.
Historien handler om familien Aisling, hvor far Alan netop er blevet alene med sine to døtre Miranda og Cassie efter moderens død. Inden de har nået at tænke for meget over den omstændighed, er de hvirvlet ind i et hæsblæsende eventyr, hvor de er omdrejningspunktet for en profeti, der skal sørge for at ondskaben fordrives i et parallelt univers.

De hentes ombord på skibet ”Enhjørningen”, hvor en dværg og en alf bliver deres trofaste væbnere. Sammen drager de til et eventyrunivers, hvor det er gode sagnfigurer der hersker, men hvor også onde trolde under ledelse af den særegne Skotos truer med at tage magten. Familien Aisling må gå meget igennem for at få bugt med de lede trolde, og undervejs samler de flere allierede op, bl.a. Medusa, Minotaurus og selvfølgelig en rigtig enhjørning. Rejsen er ikke kun en kamp mod det onde, men også en rejse, der samler familien - og overbeviser om, at tro kan flytte bjerge.

”Voyage of the Unicorn” er en ret sjov størrelse at anmelde. En Tv-serie omsat til film giver lidt klippetekniske problemer, specielt fordi der oprindeligt har været plads til mange reklamer. Så ca. hver 7 minut er der en cliffhanger, og det giver et noget forceret tempo og nogle ret underlige klipninger. Det tilgiver man dog hurtigt, for der er mange andre forhold, der er positive. Først og fremmest er historien mægtig god – spækket med væsener, trolddomme og mytologi, alt sammen sammensat højt tempo. Den lille familie er tiltalende, Beau Bridges har ikke lige Viggo Mortensens figur i stram skjorte og han svinger ikke sit våben med samme præcision som Aragorn, omvendt tager hverken han eller filmen sig selv overmåde alvorligt. Så der er hele tiden et glimt i øjet, når troldene dunkes oven i hovederne på en Bud Spenceragtig måde, og de to tøser charmerer sig igennem forestillingen uden det bliver for kvalmsk, hvilket der ofte åbnes muligheder for, især når den afdøde moder kommer på tale. Så i stedet for sentimentalitet anvendes der befriende humor. Overtrolden Skotos mestrer dette bedre end eller andre – som f.eks. når han beundrer sit meget lidt kønne ansigt med ny glæde efter at have modtaget et nyt snitsår.

Troldene er et kapitel for sig selv. Når de sammen står og messer med ondt i sindene, og der gryntes i al vildskab under angrebene, ser de ret faretruende ud. For med små virkemidler, hvad angår locations og kulisser, så er der ikke sparet på speciel effects. Samtlige væsener er ultragodt lavet (men specielt troldene) og så virkelighedstro, som den slags nu er – også drager, skibe og andet falder godt ind i omgivelserne. Okay, man er for tiden godt vant, især i denne genre, men ”Voyage of the Unicorn” er fra 2001, hvilket jo er lysår hvad angår teknik. Så ganske godt gået, også med henblik på målgruppen som er bred, for næsten hele familien kan være med, med undtagelse af de mindste.

Ellers er der både romantik, action og lærdom krydret med prinsesser og fortryllede kabysser, så det er en sand fornøjelse.

På skuespillersiden er Beau Bridges som sagt ikke lige arketypen på en kårdesvingende helt, men han besidder en betagende form for entusiasme og som far er han meget troværdig. Så en helt almindelig fyr, der pludselig bliver tvunget ud i en helterolle klarer han til UG. Og som nævnt tidligere gør de to piger det også godt, de er meget naturlige og ligefremme uden for store armbevægelser, og det overrasker ikke, når ekstramaterialet afslører, at de begge trods ung alder har prøvet masser af ting i branchen tidligere.

Som sammenfatning kan man om ”Voyage of the Unicorn” sige, at den er hyggelig. Faktisk kan jeg ikke rigtigt finde et meget bedre dansk ord, for filmen er underholdende, den er ikke selvhøjtidelig, og så er der masser af den. Ingen bliver fornærmet af grænseoverskridende indhold, og ordet kedelig kan man hvert fald ikke bruge. Hardcore adventure freaks vil nok stå af relativt tidligt, men send dem ind til atter et remake af ”Ringenes Herre”, og saml så resten af familien foran DVD´en søndag middag – og tag 2. del søndagen efter, så er der med garanti ingen der falder i søvn.

”Credendo Vides”

Ekstramateriale:
Trailers