We are Marshall

23. september 2007 af Ole Jessen Hansen

We are Marshall  billede

Hvad er vigtigst her i livet ? At sørge over de mennesker man elsker, eller at komme videre i livet, og hædre de selvsamme mennesker ?

I den lille by Huntington i West Virginia er fodboldholdet den lokale stolthed. Alle i byen følger med, når de lokale helte spiller kamp. Efter en udekamp skal holdet flyve hjem, men holdet og byen bliver ramt af en frygtelig tragedie, da flyet styrter ned kort før landingen. Hele byen er i chok, da byen stolthed pludselig bliver dræbt i en frygtelig ulykke. Mange af byens støtter, samt fans af holdet var også med i flyet, så det er en kæmpe tab for byen. Efter et stykke tid begynder folk at snakke om at lukke holdet, da der kun er en håndfuld spillere tilbage på holdet. Spillere som på ulykkesaftenen har været skadet, og derfor ikke var med til udekampen. De fleste af byens notabiliteter syntes alle at holdet skal lukkes, men den håndfuld spillere der er tilbage vil anderledes. De får overbevist skolens bestyrelse om at holdet skal fortsætte, og så går jagten på den træner der vil tage ansvaret for holdet. Det er ikke nemt, men til sidst melder Jack Lengyel (Matthew McConaughey) sig til jobbet. Men hurtigt finder han ud af at opgaven ikke er nem. Bare det at skrabe spillere nok frem til at danne et hold bliver en opgave, men da holdet får dispensation til at spille med førsteårsstuderende, lykkes det lige nøjagtigt at finde spillere nok. Men den største forhindring, er frygten for at rippe op i den frygtlige tragedie som skete året før. Holdet der omkom i ulykken var et ikon for byen, men nu skal alle til at starte forfra, og folk skal til at mindes deres gamle hold. Opgaven er nærmest umulig, men Jack giver ikke op. En sejr vil være nok for ham til at vise at vejen frem her i livet er at kampe for det man har kært, samt at hædre dem man holder af.

Den film er baseret på en ægte historie og dermed også en stor tragedie. Den handler ikke så meget om selve spillet, men mere om den hårde opgave det er at starte forfra. Ikke bare med et fodboldhold, men næsten med et helt nyt samfund. Om den naturlige modstand man møder fra de personer der syntes at det er for frygtligt at rippe op i tragedien, og dem der syntes at livet går videre.
Selvom filmen selvfølgelig indeholder mange at de typiske klicher som en amerikansk sportsfilm indeholder, så bevægede filmen mig faktisk. Matthew McConaughey spiller solidt som coach Lengyel, og resten af holdet spiller overbevisende godt. Men det gode ved denne film er at det ikke er skuespillerne der er focus på, men mere historien, og det er den der er rørende.

Filmen er instrueret af manden bag den seneste Charlie Angels film. Han er også kendt for at instruere flere musikvideoer. Men her er han i en helt anden boldgade, og det er faktisk rigtigt godt håndværk.

Ekstramateriale:
Legendary coaches: How coaches overcome adversity.
Theatrical trailer.