Welcome to Collinwood (DVD)

18. september 2003 af Gert Sørensen

Welcome to Collinwood (DVD) billede

Idioter er forfærdelige krimminelle

Cosimo (Luis Guzmán) ender i spjældet efter et mislykket forsøg på at stjæle en gammel bil sammen med vennen Toto (Michael Jeter). Cosimo bliver spæret inde og lige da det ser værst ud for ham fortæller hans nye celle kammerat ham om en fejl sikker plan, også kendt som en Belini, som han ikke nåede at få ført ud i virkeligheden. Nu skal Cosimo bare finde en der kan tage skylden for bil tyveriet og gå i fængsel for 15.000 dollers så Cosimo kan score den store gevinst. Cosimo’s kæreste Rosalind (Patricia Clarkson) får derfor til opgave at finde en person dum nok til at tage skylden, men da hun ikke kender for mange af den slags typer lader hun Toto ind på ideen, imod han finder en syndebuk. Dette resultere hurtigt i at Cosimos Belini er blevet både Toto’s, Riley’s (William H. Macy), Leon’s (Isaiah Washington), Basil (Andrew Davoli) og Pedro’s (Sam Rocwell) som skulle have været fængslet i stedet for Cosimo. Dette er ikke lige hvad Cosimo havde tænkt sig men da han sidder i fængsel må han jo se at komme ud af fængslet, før hans Belini bliver nappet lige for snuden af ham. Pedro blev betalt at Cosimos kæreste for at tage skylden for biltyveriet, men han kommer ikke i fængsel i mere end 5 minutter. Her lykkes det for ham at få Cosimo til at røbe sin plan, inden han igen er en fri mand. Det går dog ikke længe inden Toto og de andre kommer efter deres penge, og han tvinges til at lade dem ind på planen. Nu skal de bare have lavet en plan, og det er lettere sagt end gjort.

Welcome to Collinwood er en kriminal komedie, i stil med Fargo. Her er det ikke slapstik komedie der er dominerende men mere skuespillerense præsentationer som værende totalt hjernedøde og desperate tosser der gør det hele så ufatteligt sjovt. Alle har de penge problemer af større eller mindre grad og deres desperation for at komme ud af fattigdommen resultere i at de ikke tænker sig særligt meget om, og dette frembringer totalt absurte situationer der bare er så utroligt sjove. Alle skuespillerne spiller deres roller perfekt og så overbevisende at man næsten for ondt af dem, for det er virkelig en gruppe af totale idioter der her har fundet sammen.
Filmen er rigtigt godt filmet, man har ikke sparet på noget her. Billede kvaliteten er helt i top, man kunne godt have frygtet at man havde brugt alle pengene på store stjerner og ikke taget sig af arbejdet med kameraet, men det er helt ubegrundet.

Det må siges at Welcome To Collinwood er en meget speciel film, ikke ale vil syntes den er sjov. Man skal være meget god til engelsk for at få det fulde ud af filmen og hvis man ikke syntes at folk der tænker med røven er sjove skal man ikke se denne film.
Den får 3 ud af 6 stjerner for den er sjov men lidt for underlig for den almene befolkning.

Extra materialle.

Denne DVD har det hele, det er bare ikke alt for godt! En lille bag om filmen hvor Sam Rockwell er journalist Guy Storm der interviewer alle skuespillerne om alle mulige dumme ting, det indeholdt små øjeblikke men ikke nok til at man gider at se de flere gange. Desuden er der en guide til det sprog som man bruger i filmen, og det er virkeligt godt at vide for der bliver brugt nogle åndsvage ord som ikke giver mening normalt. Det kan faktisk anbefales at læse denne guide før man ser filmen, eller er man lidt lost for meget af humoren. Sidst findes der skuespiller biografier og de normale 4 trailere.

Ekstra materialet får kun 3 ud af 6 stjerner.

Total bliver det til 4 ud af 6 stjerner.

Titel: Welcome to Collinwood