WWE Smackdown! Vs. Raw 2008 (X-box 360)

4. december 2007 af David Lund

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

WWE Smackdown! Vs. Raw 2008 (X-box 360) billede

Middelmådig underholdning der kunne have været bedre med mere naturlige controls samt et mere logisk sammensat system - eller blot en manual der forklarer hvordan man styrer sin karakter.

Denne anmeldelse kunne være en lang forklaring af, hvad wrestling egentlig er, hvad de forskellige wrestlingorganisationer er samt hvad de forskellige wrestlere står for. I stedet vil jeg håbe, at du selv ved bare lidt som wrestling, for det er en indviklet sag at sætte sig ind i som nybegynder. Wrestling er et amerikansk fænomen hvor muskelbundter og letpåklædte kvinder slås nådesløst i en ring – næsten uden nogle regler. En dommer tæller en wrestler ud på tallet 3, hvis denne holdes nede af en anden wrestler, og man må heller ikke løbe ud af ringen i for lang tid – i dette spil til tallet 10. Udover det gælder alle kneb, om du så smider dommeren i hovedet på din modstander, eller samler en stol op til at tæve ham/hende med. Der er dog kun en ting at have i baghovedet, som dette samt andre wrestlingspil naturligvis ser igennem fingre med – det hele er aftalt på forhånd. En wrestler har ofte en manager og er en del af en organisation, i dette spil tages Smackdown!, Raw og klassiske ECW op. Det bliver hvad du får af forklaring fra min side, resten må du selv finde ud af. Der er utallige navne på diverse tricks, samt flere legender indenfor sporten som du kan tælle på to hænder, af de mest kendte kan Hulk Hogan, The Rock, ”Stone Cold” Steve Austin og Andre The Giant nævnes.

Wrestling har en effekt på mig, der nærmest er ubeskrivelig. Jeg finder det underholdende, men har aldrig gide sætte mig nok ind i det til, at vide meget mere end den viden jeg allerede har delt ud af. Derfor var det ivrige hænder der greb fat om X-box kontrolleren, så snart jeg havde fået spillet ind af døren. Manualen viser hvilke knapper der bruges til at gøre hvad, selvom mange af ordene for mig var uforståelige, kunne jeg da tyde, hvordan jeg angreb min modstander, forsvarede mig, løb og kunne komme ud af ringen. En funktion ved navn Quick Play smed mig hurtigst muligt i ringen, så det var et glimrende sted at starte. Her vælger man blot hvem man vil spille med og mod imellem talrige wrestlere. Selvom jeg efterhånden er ferm med en kontroller, gik der ikke mange øjeblikke, før jeg kunne se, at manualen var yderst mangelfuld. Noget som senere hen blev et langt større irritationsmoment. Ja, jeg fik tæv i min første kamp, men jeg nægtede at give op så let. En anden funktion hedder ”24/7” hvor man følger en historie, skal foretage svære valg som wrestler og ellers træne og reklamere for sig selv – og naturligvis slås. Det var her at manualen begyndte at volde store problemer, for man træner forskellige egenskaber ved forskellige måde at angribe på, og hvad i alverden skal ”Dash Attack”, Dive Attack” og ”Grabble Attack” betyde? Internettet var heldigvis til min rådighed, og jeg opdagede hurtigt, at jeg ikke var den eneste med disse problemer. Faktisk var der talrige wrestlingfans der havde købt spillet, og som endnu ikke har fundet ud af hvordan man eksempelvis ”tagger” en medspiller (en ”tag” kamp er en kamp hvori to wrestlere kæmper mod to andre wrestlere men kun en af gangen, wrestleren i ringen kan så skifte plads med holdkammeraten når den har lyst). Efter tre kampe hvor jeg til stadighed blev ved med at få min wrestler til at blære sig og lave breakdance i stedet for at slås, måtte jeg lægge kontrolleren fra mig et stykke tid.

”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” er et hamrende frustrerende spil, da de controls der er lavet til spillet ingen rigtig mening giver, og manualen er enorm mangelfuld mht. alt. Man kan nedkæmpe en modspiller vha. submission (du hiver i ham indtil han ikke kan mere), men denne nye funktion til 2008 udgaven bliver knap nok nævnt i manualen, og jeg er stadig i tvivl om hvordan man udnytter den optimalt. Det er ligesom at alle funktioner til tidligere udgaver af spillet er blevet ignoreret, så nye spillere som jeg selv, får meget svært ved at lære spillet at kende. Ikke nok med det, jeg har læst mig til at spillets controls er blevet rykket rundt på fra de tidligere udgaver, hvilket også vil volde gamle spillere problemer. Selvfølgelig er ”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” enormt underholdende når man først er kommet i gang, men det er nærmest en fysisk umulighed at have spillets controls siddende i fingrene, for de virker unaturlige.

Der er mange måder at spille ”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” på. Udover de nævnte er ”Hall Of Fame”, som smider dig ind i historiske kampe, som du naturligvis kan ændre som du lyster. Til sidst kan du også spille online mod andre spillere, som allerede nu har spiller ”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” alt alt for meget. Begge dele gør ”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” til en langt mere komplet oplevelse end tidligere udgivelser, selvom skuffelsen af spillets controls, kommentatorernes repetitive kommentarer, lange loadetider samt spillets meget programmerede A.I. er stor. Spillets detaljerede grafik der er tættere på virkeligheden end nogensinde før samt de mange forskellige wrestlere i unikke klasser med unikke tricks er dog den store plus side, og så er det sgu sjovt at spille mod drengene en fredag aften. Jeg har det med wrestling i virkeligheden, som jeg har det med ”WWE Smackdown! Vs. Raw 2008” – jeg finder det underholdende, men jeg gider ikke sætte mig ind i det.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:
THQ.

Titel: WWE Smackdown! Vs. Raw 2008