WWE Smackdown vs. Raw 2008 (PS3)

17. december 2007 af Nicki Jensen

WWE Smackdown vs. Raw 2008 (PS3) billede

Grafisk imponerende og underholdende wrestlingspil, markerer en flot - men omstændig - entre af genren til PlayStation 3.

Wrestling er ikke noget vi som danskere er vanvittigt bekendte med. I den gængse danske bevidsthed virker muskuløse mænd der bodyslammer hinanden iført neon-grønne speedos, med underlige navne som The Undertaker og The Marine, formentlig noget teatralsk, fjollet og en tand for amerikansk. Sandheden er dog, at wrestling er et meget umage koreograferet show, hvor der før hvert show er lagt op til en decideret baggrundshistorie bryderne imellem. Det skaber udover showet en historie, der udvikler sig fra show til show. Man kan måske gå så vidt, som at kalde wrestling for brydningens svar på Glamour på godt og ondt. Lige meget er det dog om wrestling som showform falder i ens smag, for at man kan finde spillet ”Smackdown vs. Raw 2008” tiltalende – for her er til mange timers øretæveindbydende underholdning. Men også kun hvis man har tid og vilje, til at sætte sig ind i en helt fantastisk svær styring og ikke har tænkt sig at spille online.

Grafisk set er ”Smackdown vs. Raw 2008”, sammen med ”Assassin's Creed”, noget af det mest imponerende jeg endnu har set til PS3 og lyden brager løs med trucker-metal i følgeskab med en i øvrigt fremragende Dolby Digital 5.1 lydside. Bryderne er godt udført, bevægelserne er troværdige og hver wrestler udmærker sig ved at have hver sin kampstil. Menuen er nem at gå til, man kan vælge kamptyper fra ”Quick Match” til ”24/7” som karrieredelen hedder her. ”24/7” er en sammensmeltning af manager og wrestler delen, for fans er det klart her at der er noget at komme efter. Udover at deltage officielt, kan du tilsyneladende også komme uanmeldt - og blande dig i et show, for at tæske løs på rivaliserende wrestler eller hjælpe en allieret. Alt efter hvordan du klarer dig i kampene, bliver du mere eller mindre populær blandt publikum – og det er deres indflydelse, der betyder mest.

Problemet generelt for danske brugere i første omgang, vil være at manglen af kendskabet til wrestling er en hæmsko, for at komme hurtigt i gang med ”Smackdown vs. Raw 2008”. For hvordan folder sådan en wrestlingkamp sig ud? Det er nemlig ikke en selvfølge, selvom spillet lægger op til at man har forholdskendskab til hvordan sådan en udfolder sig. Bryderne bokser klodset på hinanden, smider sig rundt som kæmpe svedige neonfarvet frøer og laver brutale brydertag med grynt og brøl. Det bør være nemt nok, sådan at tæske løs på hvem end der indenfor rækkevidde – men nej. Alle disse teknikker som en wrestler åbenbart kan, skal omsættes i forskellige kombinationer for at tilfredsstille et show-hungrende publikum - og det er så hér, at spillet bliver underligt omstændigt. Styringsformen er besværlig, ulogisk og slet ikke nem at gå til, der mangler nemlig en ordentlig tutorial i starten af spillet til at leder en i gang. Nu mere der klaskes løs på modstanderne, får man indtjent points og gemmer tricks. Det fremgår dog ikke hvad man skal bruges sine tricks til, hvordan man overhovedet bruger dem og i hvilken sammenhæng man kan bruge dem. Det meste af en kamp aner man ikke hvad der sker og hvordan man får sin bryder til at gøre, som man nu vil have ham (eller hende) til at gøre. Wrestleren tonser med andre ord det meste af tiden vildt rundt, som en høne der har fået kappet hovedet, alt mens man sidder forvirret og trykker alle knapper i bund på controlleren. Sjovt ser det da ud, men efter en halv times tid bliver det slet og frustrerende at styringen er så enormt ulogisk. Manuallen er fuldstændig ubrugelig og mildest talt til at tørre deroppe hvor solen aldrig skinner. Et andet minus ved PS3 udgaven er at man ikke kan gå online – modsat eksempelvis X-Box 360 udgaven, hvilket simpelthen er noget sjusk.

Det er komplet uforståeligt at der ikke er tænkt på at lave en brugbar introduktion eller andet, nu kontrollen er så neglebidende kompliceret. Det skal så siges at ”Smackdown vs. Raw 2008” virkeligt er ret underholdende, når man først har lært hvordan det nogenlunde hænger sammen – det tager dog alt for lang tid og er et kæmpe minus. Hvis du er erfaren bruger af 2007 udgaven, vil årets nye udgave efter sigende være tæskenemt at gå til. Men udviklerne har skudt sig i foden, med ikke at lave en ordentlig indførelse for dem der ikke
aner hvad fanden det egentlig går ud på – og hvordan det skal styres.

Titel: WWE Smackdown vs. Raw 2008
Original Titel: WWE Smackdown vs. Raw 2008