Zombie Massakren

12. februar 2007 af Søren Rasmussen

Zombie Massakren billede

Kannibaler, zombier, gale forskere, nøgne chics og et tvivlsomt plot… Say no more!

Forskerne Peter og Lori rejser fra New York til den Caribiske ø Kito, på sporet af en blodig kanibal kult som har slået til i storbyen. På Kito møder de den tvivlsomme forsker Dr. Obrero og må snart kæmpe sig gennem horder af kanibaler, som gør det af med en efter en af deres forskerhold. Da alt ser værst ud bliver det hele bare meget værre. Mystiske zombier og den Dr. Moreau agtige Obrero blander sig i handlingen med den sorteste videnskab.

Zombie Holocaust er en af de film som kræver en sund portion interesse for at kunne ses helt igennem. Det er en smagløs blanding af virkelig blodige effekter og umotiveret nøgenhed. Smagløs i den forstand at de aldrende effekter virker væsentligt mere ubehagelige end moderne film af samme genre. De går så at sige helt til benet. Når de hyrede statister der spiller primitive øboer snitter maven op på et offer og i fællesskab, med rigelige smaskelyde, spiser indvolde så er de gamle effekter mere gribende end moderne splatter nogensinde kan blive.
Men når det er sagt så er der ikke så meget mere at hente her. Zombie Holocaust kræver filmhistorisk interesse eller at man af den ene eller anden grund er fan af genren, for når de grumme effekter er overstået er der ikke andet tilbage en ringe skuespil, tidstypisk dårlige lyd og dubbing og tvivlsomt plot og dialog.

Den nøgne Alexandra Delli Colli er en af filmens højdepunkter. De scener er der generøst spredt en del af ud over hele filmens 89 minutter og skønheden er bestemt et syn værd. Hendes skuespil er dog nok ikke det hun blev hyret for. Til gengæld burde TV-serie veteranen Ian McCulloch have kunnet levere lidt bedre skuespil. Der har dog nok ikke været tid til forberedelse, for alt i alt minder alt skuespil (plus handlingen) i filmen mest om… ja lad os kalde det børn der leger!

Det er de blodige scener der er filmens bedste salgsargument og hvis man har interesse i den sub-genre som italienske splatterfilm nærmest er, så er Zombie Holocaust et kig værd. Ellers skal man nok gå udenom. Jeg giver Zombie Holocaust sølle 2 stjerner ud af 6 mulige. Dog med det forbehold at fans af genren vil få væsentligt mere ud af den end de 2 stjerner. Til fansne er der også lidt guf i ekstra materiale posen. Gamle trailere, slettede scener og et halv times interview med FX eksperten Rosario Prestopino.

Voices Music & Entertainment.

Titel: Zombie Massakren
Original Titel: Zombie Holocaust