101 Dalmatinere – Hund og hund imellem

21. marts 2008 af Kristian Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

101 Dalmatinere – Hund og hund imellem billede

En af de allerbedste af ”de gamle” Disney-film er endelig udkommet på DVD…

Disney koncernen er for alvor begyndt at åbne op for godteposen af klassiske Disney film. Fornyelig udkom deres version af ”Jungle bogen” (1967) i en flot restaureret udgave, og nu er turen så kommet til den klassiske ”101 Dalmatinere – Hund og hund imellem” (1961).
Robert og Anita lever et herligt liv sammen med deres to dalmatiner hunde, Pongo og Perle. Alt er fryd og gammen og glæden bliver endnu større, da Perle føder et kuld nuttede hundehvalpe. Men lykken bliver slået itu, da Anitas gamle skolekammerat Cruella de Vil melder sin ankomst. Cruella er yderst interesseret i de små hvalpe, da hun har en skummel plan om at bruge hvalpenes pels til en dalmatiner-frakke. Heldigvis lugter Robert og Anita lunten, og de nægter at sælge hvalpene til den djævelske dame, og dermed skulle man tro at hvalpene var i sikkerhed. Men nej, Cruella vil ikke acceptere et afslag, og sammen med hendes to håndlangere kidnapper hun hundene, og gemmer dem af vejen på en forladt gård. Hjemme hos Robert og Anita er lykken pludselig vendt til fortvivlelse, da politiet ikke kan finde spor efter hunde-tyvene. Derfor beslutter Pongo og Perle sig for at tage sagen i egen pote, og opspore deres elskede hvalpe.

Der er noget ironisk over at dén film som Walt Disney holdt mindst af, skulle gå hen og blive en af hans største succeser nogensinde. Filmen fik en brav modtagelse af anmelderne verden over og publikum strømmede ind i biograferne for at se de søde dalmatinere. Grunden til at Walt Disney ikke brød sig synderligt meget om ”101 Dalmatinere” var, at filmens visuelle stil lå milevidt fra den tegnestil Disney ellers havde beskæftiget sig med i tidligere produktioner. Disney havde en forkærlighed for klarer farver og rene linjer som man eksempelvis så det i ”Snehvide og de syv små dværge” (1937) eller ”Dumbo” (1941), og derfor faldt den kantede og nærmest abstrakte tegnestil i ”101 Dalmatinere” ikke i god jord hos kongen af tegnefilm. Men som sagt så blev filmen, trods Walt Disneys utilfredshed, en stor succes for filmstudiet da den udkom i 1961 og det er bestemt ikke ufortjent, da filmen er en af de mest helstøbte animationsfilm nogensinde. Historien er knivskarpt fortalt uden irriterende sidehistorier, der i værste fald kunne hæmme filmens gennemslagskraft. Karaktererne er sjove og utrolig gennemtænkte når man tager i betragtning, at størstedelen af karaktergalleriet består af talende hunde. Animationerne er ikke mindre end fantastiske, og selvom filmen næsten er 50 år gammel, så holder de stadig den dag i dag. Men det der gør ”101 Dalmatinere” til en af mine absolutte favoritter blandt Disney klassikerne er uden tvivl
filmens skurk Cruella da Vil. Jeg har endnu ikke stødt på en filmisk skurk, der i den grad er så herlig ondskabsfuld som Cruella. Ikke nok med at hun ligner et omvandrende kadaver og at hun rent faktisk har tænkt sig at flå de små hundehvalpe, så ryger hun også cigaretter! Ja selv hendes bil ser ond ud. Ikke underligt at hun fik navnet Cruella de Vil (Cruella bygger på det engelske ord for grusom: Cruel, og sætter man hendes efternavn sammen til et ord får man devil eller djævel).
”101 Dalmatinere” er en helt igennem fantastisk tegnefilm, der fortjener en plads i enhver DVD-samling. Historien bliver fortalt lige på og hårdt og uden for mange svingærinder og sidehistorier. Karaktererne er elskelige uden at de bliver sukkersøde og humoren er helt i top. ”101 Dalmatinere” er ganske enkelt sublim underholdning for hele familien.

Lyd & Billede
Noget af det, der er med til at hive karakteren til ”101 Dalmatinere” gevaldigt op, er det fantastiske stykke arbejde Disney studierne har lagt i restaurationen af filmen. Billedet står 100 % skarpt og farverne er krystalklare. Det er en fryd for øjet at se på, og det er dejligt at se, at selvom man er en international mediegigant hvis eneste formål er at tjene MANGE penge, så kan man stadig levere et uovertruffen kvalitetsprodukt. Lyden har også fået en overhaling og blevet mikset op til et 5.1 Dolby Digital lydspor, hvilket kun gør oplevelsen endnu bedre. Samtidig har man mulighed for at se filmen med det originale engelske lydspor, hvilket jeg personligt længe har efterspurgt. Dog skal det lige nævnes, at den danske synkronisering er mindst ligeså god som den engelske.

Ekstramateriale
Genudgivelsen af ”101 Dalmatinere” er proppet med lækkert bonusmateriale, der både er underholdende og informativ. På bonusdisken finder man en lang række slettede sange, der af den ene eller anden grund ikke nåede med i filmen. Der er også blevet plads til to dokumentarfilm, der handler om tilblivelsen af filmen og filmens skurk Cruella de Vil. Man har endvidere mulighed for at vælge, at se filmen med dertilhørende popup beskeder, der giver seeren små informationer om filmen. Bonusdisken indeholder også to små spil, hvor man henholdsvis kan ”lege” med hvalpene og hvor man kan lære ord. Spillene henvender sig hovedsageligt til de allermindste, men dem skal der jo også være plads til. Putter man bonusdisken i ens pc får man mulighed for at spille endnu et spil, hvor man kan adoptere en hundehvalp hvorefter man skal lage med den, give den mad og så videre. Der er også mulighed for at downloade pauseskærme og wallpapers. Alt i alt er bonusmaterialet et godt eksempel på materiale, der henvender sig til stort set alle med interesse i filmen, og jeg kvitterer gerne med 5 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Buena Vista Home Entertainment.

Titel: 101 Dalmatinere – Hund og hund imellem
Original Titel: 101 Dalmatians