10 Milliarder - Hvad skal du have at spise?

9. august 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

10 Milliarder - Hvad skal du have at spise? billede

I 2050 har Jorden en estimeret population på 10 milliarder, men langt fra ressourcer nok til at brødføde alle, what to do?

Mange fiktive film beskriver ofte dystopiske og postapokalyptiske fremtidsverdener fyldt med zombier, naturkatastrofer, anarkistiske bander og skumle regeringer. Det er handlinger, der tager sig rigtig godt ud på film, mens vi kan sidde i vores egen lille osteklokke og føle os godt tilpasse. Virkelighedens fremtid ligner ikke førnævnte scenarier, men alligevel er der noget skræmmende over tyske Valentin Thurns dokumentar om fremtidens manglende fødevarer ift. populationen. Desværre synes jeg ikke, at Thurn formår at dramatisere problemet godt nok, og derfor virker selve dokumentaren en smule flad og knap så skræmmende.

I år 2050 vil verdensbefolkningen overstige ti milliarder mennesker. Midt i den ophedede debat om fødevaresikkerhed kommer dette brede og analytiske syn på det enorme spektrum af fødevareproduktion og -distribution. Fra kunstigt kød, insekter, industrielt landbrug til trendy hjemmedyrkning. Instruktør, bestsellerforfatter og madaktivist, Valentin Thurn (Taste The Waste), leder efter globale løsninger og sætter fokus på innovationer og visioner for vores fremtid.

På mange måder kan man sammenligne 10 Milliarder med Al Gores An Inconvenient Truth (2006), der også var en advarselsdokumentar om den globale opvarmning og et forvarsel om, at gør vi ikke noget nu, så går det ud over os selv, vores fremtid og vores jord. På samme måde prædiker 10 Milliarder og Thurn om den globale fødevaresituation, hvor der om 30 år ikke længere vil være nok mad og ressourcer til hele verden. Thurn tager rundt til forskellige steder i verden og ser på, hvordan nogle forskellige mennesker, organisationer og firmaer forsøger at afhjælpe den kommende krise.

Desværre er selve dokumentaren fremstillet alt for kedelig. Det er tydeligt, at det er en europæisk dokumentar, for havde denne dokumentar været fra USA, så havde der været langt mere smæk på de visuelle virkemidler og dommedagsprofetierne. I stedet minder det hele om indslag, der lige så godt kunne være vist i nyhederne, og derfor kommer budskabet med selve filmen ikke særlig godt frem, på trods af det ellers yderst vigtige emne. Den her dokumentar havde fungeret langt bedre med et mere bombastisk visuelt udseende frem for en dokumentarist der blot interviewer og filmer forskellige mennesker rundt omkring i verdenen. Derfor er jeg også sikker på, at ingen rigtig har hørt om filmen og selve problemstillingen, hvilket jo er rigtig ærgerligt.

Selve problemet med de manglende fødevarer i fremtiden virker som et rigtig vigtigt problem, men som dokumentar fungerer 10 Milliarder ikke, dertil er den simpelthen for kedelig. Jeg siger ikke man skulle indsætte bomber og zombier, men rent dramaturgisk kunne man godt at have peppet filmen lidt op, ligesom der mangler reelle visuelle virkemidler. Det bliver “tell, not show”, frem for det modsatte, som ville have virket langt stærkere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: 10 Milliarder - Hvad skal du have at spise?
Original Titel: 10 Milliarden - wie werden wir alle satt