1:1

27. januar 2006 af Kasper Warrer Krogager

1:1 billede

Her kommer Anette K. Olesens 3 spillefilm i rækken, om en families hårde kamp mod tiden, fordomme, kærlighed, venskab og vold. Filmen præsentere en masse uprøvede skuespillere.

Fredag nat i en københavnsk forstad overfaldes 19-årige Per brutalt og indlægges på intensiv i koma. Hans mor, Søs, kæmper med følelsen af at bære en del af ansvaret for Pers tilstand, ved måske alt for længe at have insisteret på at blive boende i et kvarter, de fleste danskere for længst er flyttet fra. Nu svæver hendes søn mellem liv og død, men i aviserne er han blot endnu en overskrift om volden i ghettoerne. Mie, Pers lillesøster på 16, søger trøst hos sin kæreste, Shadi, hvis forældre kommer fra Palæstina. Men Shadi har svært ved at trøste hende, for samme nat ser han sin storebror, der er tidligere straffet, på badeværelset i færd med at vaske blod af sit tøj. Shadis storebror nægter at have noget at gøre med overfaldet, og Shadi siger ingenting, mens tvivlen i ham vokser....

Anette K. Olesen (små ulykker, Forbrydelser) kommer her med sin 3 spillefilm i rækken. Sammen med manusskript forfatter Kim Fupz Aakeson har de fået skrevet en film præcis på samme måde som de har gjort på de 2 forrige spillefilm. Anette var i forbindelse med filmen opsat på at finde uprøvede kæfter til filmen og derfor var både Anette og hendes caster ude på flere forskellige skoler, teatre o.s.v. for at finde de helt rigtige personer til hver enkel rolle.

I filmen medvirker Anette Støvelbæk (Søs), Helle Hertz (Mormor), Trine Appel (Merete) og Paw Henriksen (Lokalbetjent) som er de eneste rutinerede kræfter indenfor filmverden. Mohammed-Ali Bakier (Shadi), Joy K. Petersen (Mie) , Jonas Busekist (Per), Brian Lentz (Ole), Subhi Hassan (Tareq, Shadis storebror), Thomas Kirschner (Benji) o.s.v. er de uprøvede kræfter i filmen, jeg synes sku de gjorde det skide godt men Thomas Kirschner var overhovedet ikke overbevisende nok i hvert enkelt ord han sagde og det kunne godt ødelægge de scener han var med i.

Filmen kommer frem med budskaber til højre og venstre. Filmen mangler dog bare mere spænding, hvor man virkelig sidder og gætter løs til man har proppet hovedet med alle mulige navne/personer, men nej sådan er det desværre ikke, det er meget sparsomt med mulige personer til overfaldet. Der er dog ikke noget desideret dårligt ved filmen tværtimod, historien har dog sine mangler men den er bygget rigtig godt op og der er helt sikkert lagt meget i denne film, så derfor burde man helt klart se den her film.

Filmen passer dog ekstremt godt til det Danmark man lever i nu, folk dømmer hinanden ekstremt hurtigt, overfald på den ene og den anden, det er kun godt at der endelig bliver lavet en film om det, så folk kan få øjnene op for hvad der sker rundt omkring og hvad mange familier går igennem vedrørende overfald på deres børn.

Titel: 1:1
Original Titel: 1:1
Premieredato: 27. januar 2006