110% Greve

30. januar 2005 af Ole Jessen Hansen

110% Greve  billede

Et tidstypisk billede af at være ung i forstaden i år 2004

Vi befinder os i Greve. Nytåret brager igennem i forstaden, og nytåret brager også igennem i Ali, Klem og Sheela´s liv. Det er i deres liv vi befinder os, og får lov til at følge et kort udsnit af deres ungdom og af deres teenageår. På godt og på ondt, vi følger opture og nedture, kærlighed og sorg.

Filmen 110% Greve er en fortsættelse af TV2 serien 100% Greve, hvor der blev stillet skarpt på syv teenageres liv i forstaden Greve. En dokumentar serie hvor man havde givet syv unge et videokamera, så de kunne dokumentere deres liv. Disse privatoptagelser blev så klippet sammen med mere professionelle optagelser, til serien 100% Greve. Serien var en stor satsning for TV2, men blev en stor succes. Så stor at man valgte at lave en dokumentarfilm i spillefilmslængde, nemlig denne film: 110% Greve.

Ali:
Ali er på mange måder fanget i den omverden der omgiver ham. Dels forskellen på den muslimske og den danske verden. Hans far har store forventninger til ham. Han vil gerne have at han er en god muslim og at han respekterer de regler og normer der er i den muslimske verden. Det kan være svært, når den hverdag som Ali bevæger sig i er dansk, med alt hvad det indebærer. Han indser at hvis han gerne vil nå målet med at få en uddannelse, så kan det ikke ske i Greve, da der er alt for mange fristelser. Han tager et stort skridt da han bliver optaget på en efterskole, hvor han kan sætte focus på uddannelsen, men meget hurtigt bliver han forelsket i en pige på skolen, som forvirrer Ali´s sind. Han ved at hans far ikke vil acceptere en dansk kæreste, men Ali har for første gang mødt en person, som han kan tale med og som kan forstå ham…..

Klem:

Klem har store problemer med sin mor og med at tilpasse sig de regler og normer som hans mor sætter op. Han lever kun efter sine egne regler men da han møder kærligheden i en pige der ligner ham meget begynder han at tænke mere over tingene. Hans mors og fars skilsmisse e tydeligvis noget der har taget hårdt på Klem, og en af de mest gribende scener i filmen er hvor Klem har fødselsdag, og hans far kommer for at ønske tillykke, men pga. skilsmissen må han kun komme til havelågen. Besøget tager ca. 3 min, men fortæller ganske hårdt og nøjagtigt, hvordan Klem må føle det indvendigt. Klem finder tryghed i venner og begyndende bandeliv.

Sheela:

Sheela er født i Indien, men blev adopteret af hendes danske forældre som ganske lille. Hun har svært ved at finde ud af hvem hun er. Er hun dansker eller er hun indvandrer ? Hun er på kollisionskurs med hendes mor, som hun virker sur på pga. skilsmissen fra hendes far. Hun ønsker tiden tilbage, dengang da de var en stor familie. Hans identitetskrise kommer klart til udtryk, da hun forelsker sig i en fyr, der er klart racist. Han begynder at undertrykke hende, men da hun har svært ved kærligheden, har hun svært ved at sige fra over for den første fyr hun har følelser for.

Filmen er 110% ærlig, og de tre teenagere blotter sig virkelig for os. Den er dokumentar film når det er bedst, men man kan diskutere om det ikke egner sig bedst til tv, i stedet for som film?
Jeg syntes i hvert fald at jeg fik mest ud af serien, da den blev vist på TV2.

Men jeg er sikker på at den nok skal gøre lykke hos teenagerne, og man bør bruge den i skolesammenhæng. Plus at der nok var mange forældre der kunne lære lidt om teenagere ved at se den.