12 Strong

23. juli 2018 af Jesper Poulsen

12 Strong billede

Det kunne i min optik være orkestreret langt bedre, for med så vigtig en historie som denne, så er det en skam at våben, raketter og granater fylder mere end de menneskelige perspektiver...

Vi har en dansker ombord – debutanten Nicolai Fuglsig – til at instruere historien om de 12 elitesoldater, der som de første blev USA’s direkte modsvar på terrorangrebet 11. september 2001. Ledt af kaptajn Mitch Nelson (Chris Hemsworth - Thor, Star Trek) skal den lille bataljon kæmpe mod en massiv hær af Taleban- og Al Qaeda-krigere, i forsøget på at udrydde ondskabens højborg og bane vej for at den afghanske general Dostum og hans følge kan stabilisere området. En nærmest umulig opgave, for afghanerne er på ingen måde særligt godt udrustet hverken på det militære eller taktiske plan. 12 Strong er baseret på en virkelig hændelse.

Jeg havde i den grad håbet på at jeg kunne ønske Fuglsig tillykke med en veludført spillefilm, men det bliver ikke tilfældet. Hvis man gik og håbede på et lige så intenst og nervepirrende opgør mellem de amerikanske helte og de talebanske skurke som i den Oscar-nominerede Lone Survivor, så er der vel her tale om det diametralt modsatte. Undervejs i Lone Survivor sad jeg nærmest og dukkede mig i kugleregnen, selvom jeg var trygt på den gode side af skærmen. Under 12 Strong sad jeg nærmere og kedede mig, og tænkte om det simpelthen var et resultat af endnu en Jerry Bruckheimer-produktion (normalt i team med Michael Bay), hvor alle eksplosioner, flammer, bomber og raketter bare lige skal have lidt for meget effekt og slagkraft. Det kan godt være at Jerry Bruckheimer denne gang i det mindste står med en autentisk hændelse, men at den afghanske ørken i den grad jævnes med jorden og pulveriseres er simpelthen bare for meget af det gode.

Som så mange gange får, så drukner en god historie i overdimensionerede ”se-hvad-jeg-kan”-scener, som mere ligner et hjernedødt computerspil end en rystende beretning med menneskeskæbner på spil. Filmen fungerer nemlig klart bedst inden vores 12 helte flyves til Mellemøsten. Det forudgående fokus på den frygtelige dag med World Trade Centers kollaps, det politiske spil i kulissen og soldaternes udvælgelse og rørende afsked med de respektive familier fungerer nemlig fint, mens ildkampe og flybomber bare larmer, ryster og irriterer mere end det underholder. Der var nu ellers gjort et velmenende forsøg på at trække fronterne op, hvis man skulle være det mindste i tvivl om det var de patriotiske amerikanske soldater eller de ondsindede turbanklædte banditter man skulle holde med. Superskurken Mullah Razzan står nemlig for en scene, hvor han i manden og tre døtres åsyn likviderer konen/moren med koldt blod, fordi hun har lært sine døtre at stave og regne.

Filmens mange scener med bomber og dynamit ligner desværre mere end effektiv film om, hvordan man skaffer sig adgang til guldminer, end det ligner en vedkommende og vigtig fortælling at få udbredt. Det siger sig selv at man forstår præmissen om at der har hvilet et stort pres på de udsendte soldater, men hvorfor får vi så ikke en snus at vide om vores hovedpersoner, så vi måske bare fattede en lille sjat sympati i kampens hede? Man undres på flere planer, og det gør også gennemsynet af 12 Strong til en ujævn forestilling. Vigtig historie og flotte scenarier, men totalt blottet for elementer som skulle få handlingen til at krybe det mindste ind under huden på dig. 12 Strong er tomme kalorier til sommervarmen, og kan kun lige snige sig op på tre stjerner.

Udgivelsen indeholder ikke noget bonusmateriale.

Titel: 12 Strong
Original Titel: 12 Strong