13 Hours

18. februar 2016 af Michelle Luna Bordig

13 Hours billede

Den 11. september 2012, bliver den amerikanske ambassade i Benghazi, Libyen angrebet. Dette angreb skrev Mitchell Zuckoff og tidligere sikkerhedsfolk fra ambassaden en bog om, som nu er blevet til en film.

Vi følger seks mænd, som alle er gode venner og specialister med megen militær erfaring i bagagen. De opholder sig i et anneks, et stykke væk fra den amerikanske ambassade i Benghazi. Den 11. september 2012, bliver ambassaden i Benghazi angrebet og de amerikanske soldater bliver omringet af en stor gruppe Al-Qaeda tilhængere. Hvorefter vi følger opgøret, som vare ved i tretten timer, som mest bare er en masse skyderi frem og tilbage.

Dertil får vi selvfølgelig en update, på soldaterens privatliv, så de har noget at kæmpe for, udover deres fædreland. Og selvfølgelig også for at vi som publikum kan have lidt medlidenhed med dem, og måske fælde et par krokodilletåre, når de selv stortuder over hvor hårdt det er, og hvor meget de savner deres familie. Det har uden tvivl været hårdt for dem, der oplevede det i virkeligheden, men i 13 Hours bliver det ynkeligt at se på.

13 Hours er medrivende, intens og spændingsfyldt i actionscenerne. Den er fungerende og stærk hele vejen rundt. Især James Badge Dale, som spiller Tyrone Woods gør det godt, samt John Krasinski, der udvider sit sortiment og fremviser en følelsesmæssig sårbarhed i sit portræt af sikkerhedsentreprenør Jack Silva. Dog er dette ikke nok til at holde en fanget i filmens 144 minutter, før eller siden mister man tålmodigheden. Til trods for at 13 Hours skildrer en sand historie, så adskiller den sig ikke nok fra andre krigsfilm og den er blot en blandt mange.

Titel: 13 Hours
Original Titel: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Premieredato: 18. februar 2016