21 Jump Street

14. juni 2012 af Monica Svane

21 Jump Street billede

Instruktørerne bag ”How I Met Your Mother” og manuskriptforfatteren til ”Project X” slår sig sammen i dette mash-up af en remake

Efter High School møder nørden Schmidt (Jonah Hill) og hans alt for populære modsætning Jenko (Channing Tatum) tilfældigt på politiskolen, men nu slår de to sig sammen for at klare skærerne og bestå eksamen. Det viser sig de alligevel ikke ligefrem er de bedste politimænd i styrken., og ledelse vælger derfor at udnytte gutternes ungdommelige udseende og forflytter dem til en undercover afdeling beliggende på 21 Jump Street. Formålet er at undercover politifolk skal infiltreres på forskellige High Schools og optrævle narkoringe og anden kriminalitet. Schmidt og Jenko bliver sendt til Segan High og i forvirringen kommer til at bytte om på deres undercover-identiteter så Schmidt kommer til at hænge ud med de populære til Drama og Jenko er sammen med nørderne i kemilokalet. Det vender op og ned på deres mission og drengene indser at samtidig med at de skal finde bagmændene, skal de også konfrontere de problemer, de troede de havde efterladt i High School.

Embrace your stereotype
Den oprindelige Tv-serie ”21 Jump Street” blev sendt i slut firserne / start halvfemserne og gjorde flere af skuespillerne til daværende berømtheder, men hovedrolleindehaveren Johnny Depp var nu den der kom bedst ud af det, da han er den eneste hvis navn på rollelisten man stadig ser i rampelyset. Der er nu ingen af de to hovedrolleindehavere i den nye film der kommer til at nyde særlig stor succes af denne remake, da de begge allerede er ret kendte og fordi deres præstationer ikke er alt for fantastiske. Lækkermås Channing Tatum spiller sin rolle tamt og har ikke rigtig mere dybde end hans evigt idiotiske karakter – han bliver bedre jo mere han fjerne sig fra sin stereotyp, men dum bliver han ved med at være. Skolens klovn Jonah Hill spiller rollen som nørd som han skal, men formår alligevel ikke at irritere seeren lige så meget som hans medspiller. Men det er svært at nuancere en rolle der skal spilles stereotypt, for som den vrede sorte politikommissær, spillet af Ice Cube, forklarer dem i filmen, skal de ”omfavne” deres stereotype og spille videre på den, for at kunne komme igennem High School uden at blive opdaget.

Se ikke traileren!
Filmen begynder både godt og skidt – introduktionen til Schmidt bliver ikke afsløret her, men er genial, men det er uheldigvis også noget nær det eneste humoristiske det første kvarters tid. Det er især traileren der ødelægger oplevelsen, for efter at have set filmen, opdager man at traileren næsten kun er et kort resume af det første stykke af filmen og derfor er alle jokes i dette tidsrum blevet spoilet. Det er når drengene bevæger sig væk fra polititjenesten og i teenagetøjet at det bliver rigtig sjovt. Det er svært nu til dags at lave en rigtig god komedie, for det kan for seeren føles som om man har set det hele før. Det har man til dels også her, men så er det godt at man ikke har sat hvem som helst til at omforme ”21 Jump Street” fra en 80’er Tv-serie til action-komedie. Michael Bacall har tidligere skrevet manuskript til ”Scott Pilgrim vs. The World” og ”Project X” og derfor godt ved hvordan man skal håndtere komedie-genren anderledes så den ikke kun indeholder elementer man har set før. I ”21 Jump Street” har han konfronteret klicheerne og vendt dem 180 grader, så man føler lidt man har set det før, men ikke på denne måde – thumbs up! Bacall fik hjælp til udviklingen af manuskriptet af Jonah Hill, og man kan godt mærke at hans skæve, lidt kiksede humor præger filmen og trækker den op.
Du har muligvis set denne her film før, det er en almindelig action-komedie, men der er alligevel noget magisk over den – men kun hvis du sidder i et biografsæde. Handlingen er set før, det er jo et remake og det er begrænset hvor meget man kan bevæge sig væk fra udgangspunktet. Det er dog prøvet ihærdigt og med en meget kærlig hånd, så denne film vil gå varmt ind i lattermusklerne.

Titel: 21 Jump Street
Original Titel: 21 Jump Street
Premieredato: 14. juni 2012