27 Bryllupper

28. marts 2008 af Christian Arhoff Andersen

27 Bryllupper  billede

Katherine Heigl springer ud som hovedrolle i denne rodede men charmerende romantiske komedie

Romantiske komedier har lidt samme problem som krigsfilm. Alle bringer lidt nyt, men teknisk set foregår det hele på samme måde. ”27 Bryllupper” er det seneste skud på stammen, der bruger populariteten fra ”Knocked Up” ved at give Katherine Heigl en hovedrollen, men Heigl viser sig værdig, da hun charmere sig igennem filmen, og formår at løfte en forholdsvis gennemsnitlig romantisk komedie, et stykke over gennemsnittet. Og det er sværere end det ser ud.

Jane Nichols(Katherine Heigl) er en af den slags mennesker der bare ikke kan sig nej. Hun lever og ånder for at hjælpe andre mennesker, og tænker sjældent på sig selv. Desuden er hun vild med bryllupper og en håbløs romantiker der tror på det bedste i alle. En aften da hun er til to bryllupper samtidig, bliver hun slået bevidstløs i en kamp om brudebuketten, og bliver hjulpet op af Kevin Doyle(James Marsden), der for hjulpet hende ud i en taxa og hjem. Hun bryder sig dog på ingen måde om Doyle, da hans holdning til bryllupper er komplet modsat af hendes egen, og selv om han gør tilnærmelser, bliver han afvist. I taxaen finder han dog Janes gigantiske notesbog med næsten et bryllup hver weekend, og Kevin Doyle, der skriver bryllupssektionen for New York Journal, og bruger forfatternavnet Malcom Doyle, har nu en vej til en forfremmelse, ved at skrive om pigen der har været brudepige 27 gange. Desuden må Jane også kæmpe med sin forelskelse i sin chef(Edward Burns) og hendes søster Tess(Malin Akerman) pludselige tilbagevendende, fra model livet i Milano, så der er lagt i ovnen til massere af romantiske konflikter.

Romantiske komedier har altid nogle elementer, der giver de fleste mænd lyst til at råbe mod lærreredet ”Hun er forelsket i dig, din klovn!”, hvor tingene er så øjenrullende åbenlyse at man skulle tro at hovedpersonerne i disse film aldrig har været involveret i et forhold før, men nogen gange betyder det ikke alverden, da de bedste af disse film, krydre disse scener med nok varme og charme til at man glemmer de mere ugebladsromantiske elementer. Heigl bærer filmens ellers rodede manuskript, som en ægte filmstjerne, og formår at gøre rollen så sympatisk at der skal den største kyniker til for ikke at få empati, med den hjælpsomme pige, der selv har brug for hjælp. James Marsden er charmerende på en uflødebolle agtig måde, men Edward Burns har så lidt at arbejde med, at han ikke kan være andet end forglemmelig. Eneste irriterende skuespiller er Malin Akerman, der er mindst ligeså irriterende som hun var i ”The Heartbreak Kid”. Jeg håber at det mest af at er fordi disse to roller, skal være usympatiske, men jeg tvivler på at det alene er forklaringen.

” 27 Bryllupper” er en forholdsvis gennemsnitlig romantisk komedie, men med et par sjove scener, som scenen hvor Heigl og Marsden synger Elton Johns ”Bennie and the Jets” med en hel bar, et par skuespillere der formår at give filmen og genren et frisk pust, og Katherine Heigls imponerende præstation, kan ”27 Bryllupper” sagtens nydes af både drenge og piger, hver for sig eller sammen.

Titel: 27 Bryllupper
Original Titel: 27 Dresses
Premieredato: 28. marts 2008