28 Dage Senere

28. februar 2003 af Jeppe Krogh

28 Dage Senere billede

Det er enden på verden som vi kender den, da cykelbudet Jim vågner op alene i en hospitalsseng. Det er 28 dage siden, at en hadsk og yderst smitsom virus er blevet sluppet løs i London..

En gruppe af aktivister bryder ind i et laboratorium for, at befri nogle forsøgsaber fra fangenskab. På trods af den vagthavende forskers advarsler om frygtindgydende konsekvenser, lukker de dyrene ud af deres bure. Aktivisterne bliver selv øjeblikkeligt overfaldet af de vanvittigt rasende aber. Eksperimenterne, som aberne er blevet udsat for, er nemlig baseret på had! 28 dage efter vågner Jim og finder ud af, at alle smittede mennesker i London, er blevet morderlige zombier. Sammen med tre andre, forsøger Jim at finde håb i en tilsyneladende håbløs situation.

28 Dage Senere er instrueret af den engelske Danny Boyle, blev verdenskendt for den utroligt succesrige og ofte kopierede Trainspotting(1996) og The Beach fra 2000. Danny Boyle ramte plet hos mange unge med Trainspotting og en masse film derefter prøvede, at skabe den samme stemning af ungdommelig ugidelighed og apati. The Beach, med Leonardo DiCaprio i den altdominerende hovedrolle, prøvede, at beskrive en lignende ungdomskultur. Resultatet var dog en halvkedelig og uinteressant film, der mere virkede som en musikvideo for Leo DiCaprio. Efter en kortfilm og et par mindre film, er Danny Boyle nu tilbage igen med en stor mainstreamfilm.

28 Dage Senere er en god underholdende film, der er fængende langt hen af vejen, men mister pusten til sidst. Historien er egentlig ikke noget at råbe hurra for, men med en blanding af splattereffekter, action og spænding, bliver det alligevel seværdigt og en fin horror-splatterfilm. Der er også en god balance mellem actionscenerne og de mere stille dele af filmen. I flere af de lange passager i filmen er der slet ikke brugt musik, eller kun lidt, hvilket er meget virkningsfuldt. Især den lange åbningscene 28 dage efter katastrofen, hvor Jim går rundt i London, er et godt eksempel herpå. Zombierne kaster konstant blod op og et menneske bliver smittet indenfor få sekunder, hvis det får zombieblod på sig eller bliver bidt af en zombie. Dette tyder på, at der ikke er sparet på splattereffekterne og effekterne i det hele taget. Det hele er smagfuldt og godt lavet, så seeren filmen igennem er underholdt og interesseret i historien. Den første time af filmen fungerer fint, men til sidst bliver den til en gemen actionfilm, der fjerner alt fokus fra personerne og historien. Slutscenen er halvdårlig og skal formentlig bare lægge op til en efterfølger. Alt i alt så hører 28 Dage Senere til den bløde mellemvare; ikke dårlige og ikke god. Denne seer giver den 3 stjerner ud af 6.

Titel: 28 Dage Senere
Original Titel: 28 Days Later
Premieredato: 28. februar 2003