7th Heaven – The Second Season

5. februar 2008 af David Lund

7th Heaven – The Second Season billede

Anden sæson af familien Camdens liv stiller livets mange store spørgsmål og besvarer dem på ærkeamerikansk!

Netop som ”7th Heaven” har afsluttet sin sidste sæson i USA, er serien begyndt at komme ud på DVD herhjemme. ”7th Heaven” startede i 1996 (og sluttede sidste år), og på trods af hård kritik både fra anmeldere og publikum, har serien haft sin egen trofaste fanskare og formået at holde sig kørende i hele 11 sæsoner. Ikke alle sæsoner er af helt samme kvalitet, men her i anden sæson er luften heldigvis ikke gået af ballonen endnu.

I ”7th Heaven” følger vi familien Camden bestående af følgende personer: præsten og faderen Eric, husmoren Annie, den største af børnene Matt, nr. to i rækken Mary, midterbarnet Lucy, den anden mindste unge Simon og den yngste hedder så Ruthie. Anden sæson følger trop på første, og fortsætter såmænd i stort set samme spor. Hele familien har deres egne små problemer at tackle. Matt er på sit sidste år i High School, og overvejer et College i en anden stat. Mary skal efter sin knæskade trænes op, og frygter det værste for sin fremtid i basketball. Lucy har problemer med kærlighedslivet, efter hende og Jimmy Moon slog op i sidste sæson. Simon er netop nået den alder, hvor han skal lære at tage ansvar i livet. Ruthie kan nyde at være den yngste, selvom hun også må stå ansigt til ansigt med livets realiteter, nu når hun begynder i skole. Eric og Annie har såmænd også deres små kontroverser og problemer, men begge fungerer mest som forløsere på deres børns problemer.

Alt i alt er det endnu engang en travl sæson med mange af livets store spørgsmål, som endnu engang er håndteret på den allermest sentimentale og overfladiske måde som overhovedet muligt. Finansieret og til tider som executive producer står seriernes gudfader Aaron Spelling, som på sine senere år nok mest vil være kendt for ”The Love Boat” og naturligvis ”Beverly Hills 90201”. Selvom ”7th Heaven” måske ikke helt er ligeså frisk som mange af mandens andre serier, er den lige præcis så ufrivillig morsom, og har den samme naive charme som enhver Spelling serie. Alle episoder er indbegrebet af ekstrem sødme, og på trods af sin virkelig urealistiske natur, formår den stadig at få nogle gode og troværdige pointer igennem. Selvfølgelig er disse pointer blevet gjort meget sort/hvide, men mange er evigt relevante. Tag f.eks. episoden hvor Simon får en overlever fra Auswitch til at fortælle sin historie foran klassen, så en anden dreng fra klassens far kan forstå, at det ikke er en stor konspirationsløgn. Lige da jeg slukkede for denne episode, var et lignende tilfælde nævnt i Nyhederne - så kan det vist ikke blive mere relevant (eller skræmmende)! Dette er dog et unikt tilfælde af en episode med et stærkt budskab, der ikke pynter på sandheden, samt tæsker den samme morale ind i hovedet på os igen og igen. Typisk består en episode af 2-5 sideløbende historier, der alle har præcis den samme morale. Selvfølgelig skaber dette et sammenhæng i episoden, men hvis der ikke bliver vist flere sider af moralen, føler man, at man har set et afsnit på 10 minutter 5 gange i træk. Et uheldigt karaktertræk der dog er vedvarende i ”7th Heaven” helt til allersidste sæson.

De interessante karakterer i denne sæson er Matt og Simon. Matt er den ældste i børneflokken, og skal til at forlade familien. Det at et barn vokser op, skal man ikke tage stilling til, det sker ligegyldigt hvad, men det er dog en interessant historie at følge, især når personen af uvisse årsager vil rejse langt væk fra familien. Der skal dog ikke læses noget voldsomt mellem linjerne her, for det er naturligvis ikke en historie om børnemisbrug eller lignende, men en historie om uafhængighed, som man faktisk godt kan forstå, når man lærer familien Camden at kende. Der findes næppe en mere omklamrende familie end denne, der behandler samtlige af deres problemer i fællesskab. Matts kærlighedsliv er en mindre interessant affære, da han går fra sit langdistanceforhold med den døve Heather, er der virkelig intet mere at hente her, heldigvis går fokus også et andet sted hen efter det. Simons historie er grundlæggende den samme, blot i den anden ende af aldersfordelingen. Matt bliver voksen, Simon bliver teenager – og tilmed alt for tidligt. Simon og Ruthie er i ”7th Heaven” sikkert de klogeste og mest modne af børnene alderen taget i betragtning, men Ruthie træder først rigtigt i karakter i de efterfølgende sæsoner. Anden sæson af ”7th Heaven” har dog et enormt problem, nemlig at den fokuserer mere på Lucy end de mere vedkommende historier hos Matt og Simon. Lucy er muligvis den mest irriterende Tv-persona nogensinde, og det hjælper heller ikke, at skuespillerinden Beverly Mitchell passer perfekt i den rolle. Heldigvis kan man grine over mange af de forfærdelige valg, Lucy foretager i livet, f.eks. når valget af en ny kæreste falder på roden og hippien Rod.

”7th Heaven” har været et fantastisk springbræt for Jessica Biel (i rollen som Mary) og Barry Watsons karrierer, derfor er det rart at se serien, før de største nye talenter sprang ud af serien. Watson og Biel er næppe store skuespillere, men de har dog alligevel større drivkraft og alsidighed end mange af de andre skuespillere i serien. Selvfølgelig skal Stephen Collins (i rollen som Eric) og Catherine Hicks (i rollen som Annie) ikke overses, da de begge har haft store karrierer, men ”7th Heaven” kan nærmest ses som, at de har gravet deres egne grave. Der venter dem næppe de store roller efter seriens afslutning, og med en mulighed for en ”7th Heaven” film i fremtiden, bliver det sikkert deres sidste tur på det hvide lærred.

Anden sæson af ”7th Heaven” byder på 22 afsnit og ikke en dyt mere. Det er nu lidt synd, at man ikke kunne finde plads til lidt ekstramateriale til en serie som denne, men de 6 DVD’er er måske også underholdning nok i sig selv. Serien indeholder som nævnt talrige ufrivillige morsomheder samt god hjernedød underholdning med store pointer tacklet overfladisk. Det er ikke kunst – det er bare amerikansk Tv.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: 7th Heaven
Original Titel: 7th Heaven