Adrift

14. juni 2018 af Malene Straarup

Adrift billede

Shailene Woodley er dagens kvinde i skysovs i dette overlevelsesdrama på åbent hav, der er baseret på en sand historie.

Tami (Shailene Woodley) og Richard (Sam Claflin) er begge to rejse- og eventyrlystne sjæle, og da de mødes forelsker de sig pladask for hinanden. Men da de beslutter sig for at krydse Stillehavet i en yacht, sejler de ind i en orkan af så voldsom styrke at det nær ender fatalt for dem. Richard er alvorligt såret efter ulykken og det er nu op til Tami at redde dem begge.

Ulig hvad man normalt vil forvente af denne slags film, starter filmen lige efter orkanen har raset og totalsmadret yachten. Tami vågner groggy op inde i båden og begynder febrilsk at lede efter Richard. Herefter får vi en masse flashbacks af hvordan de to egentlig mødtes og hvad der førte dem hertil. Og selvfølgelig et indblik i deres forhold og forelskelse. Denne slags opbygning af historien er helt klart et godt valgt til denne slags film. Det kunne nemt have været en fortælling i kronologisk orden med en hjem-ude-hjem struktur, men på den anden måde kommer der en nervepirrende dynamik i narrativet. Det holder nemlig spændingen oppe, samtidigt med at man får nogle pauser fra dramaet.

Adrift er baseret på en sand historie fra 1983 om mod, udholdenhed og selvfølgelig kærlighed. Virkelighedens Tami Oldham nedfældede desuden hendes bedrift i bogen ved navn Red Sky in Mourning: The True Story of Love, Loss, and Survival at Sea.

Shailene Woodley har den altoverskyggende hovedrolle, og rollen var dog også tiltænkt hende da brødrene Aaron og Jordan Kandell skrev manuskriptet sammen med David Branson Smith. Woodley er tidligere set i en meget fysisk krævende rolle som Tris Prior i Divergent-filmene. Men de roller der virkelig viser hendes sans for skuespil må være som single-moren Jane i serien Big Little Lies (2017) og teenagedatteren Alexandra i Alexander Paynes The Descendants (2011). Det var da også netop hendes rolle i The Descendants der skulle bane vej til denne film, da de to brødre mødte hende under indspilningerne for 7 år siden.

Sam Claflin spiller den følsomme Richard, der finder sit livs udkårne i Tami. Han er ligesom hende på en jordomrejse, og for at det hele skal gå op i en højere enhed har de begge også lidt knas med familien derhjemme. Claflin har før spillet den følsomme type som den kørestolsbundne Wil Traynor i Me Before You (2016) og som præsten Philip i Pirates of the Caribbean:On Stranger Tides (2011). Men den rolle han nok især er kendt for må være som Finnick Odair i Hunger Games universet. Hans rolle som Richard i Adrift virker dog en smule underspillet, men med henblik på hans modstykke i den viljestærke Tami er det nok fuldt overlagt.

Instruktøren er den islandske Baltasar Kormákur, der desuden også er skuespiller og filmproducent. Tilbage i 2000 slog han igennem med filmen 101 Reykjavík, der vandt en del internationale priser. Siden da har han Instrueret film som 2 Guns (2013) med Denzel Washington og Mark Wahlberg i hovedrollerne og Everest (2015) med Jason Clarke. Alligevel er han med sine i alt 15 spillefilm i bagagen ikke rigtig et kendt instruktørnavn herhjemme.

Det, der er drivkraften i denne katastrofefilm er helt klart Tami og hendes kickass overlevelsesinstinkt, spillet af den dygtige Shailene Woodley. Der er ingen damsel in distress her. Filmen er som sådan en klassisk katastrofefilm, men på grund af den interessante opbygning taber den trods alt aldrig helt pusten.

Titel: Adrift
Original Titel: Adrift
Premieredato: 14. juni 2018