Ost, trolde, Æg og Fisk
Der er indført udgangsforbud, når mørket falder på i Ostebrobys gader, fordi Æsketroldene hærger byen med hærværk, kidnapning og vold. Historien går i hvert på at opfinderen Herbert Trubsgaard blev slået ihjel og hans lig sønderrevet, og hans babysøn blev kidnappet af Æsketroldene. Men ”heldigvis” har byen Arkibald Snapholm og hans Rødhatte som ikke helmer før alle Æsketroldene er fanget og udryddet for altid, for han er blevet lovet en hvid hat og dermed en plads i samfundet top ved ostebordet.
Men Æsketroldene virker nu ikke særligt truende endda. Nuvel de plyndrer hvad de kan i nattens mulm og mørke, men de er bange for egen skygge og kryber ned i små æsker, når den mindste fare lurer. Blandt Æsketroldene lever også drengen Æg i en æske, opfostret af Æsketrolden Fisk, og han vil forsøge at skaffe fred mellem de to verdener. Men underligt nok er der ingen som lægger mærke til ham i Ostebrobys gader. Kun pigen Winnie, datter af byens borgmester Pont-l’Evêque, bliver mistænksom på Æg, da hun ved en tilfældighed ser ham sammen med nogle Æsketrolde. Sammen går de sammen for at ændrer ved menneskenes opfattelsen af Æsketroldene, og afslører selvfølgelig der ligger en større hemmelighed bag borgernes indædte afsky for den små nuttede trolde.
LAIKA og stop-motion
Æsketroldene er en 3D stop-motion fantasy-komedie baseret på romanen ”Her Be Monsters!” af Alan Snow og filmen er instrueret af Anthony Stacchi og Graham Annable. Filmen er produceret af LAIKA-studiet som også stod bag stop-motion-filmene Coraline (2009), ParaNorman (2012) samt co-producerede Corpse Bride (2006).
Stop-motion er i princippet en meget simpel, men langsommelig metode af lave film på. En figurs bevægelse og ansigtsudtryk bliver optaget et billede ad gangen ved fysisk at flytte figuren ganske lidt billlede for billede. Stop-motion teknikken kan spores helt tilbage til filmens begyndelse til Vitagraph's The Humpty Dumpty Circus (1897) og Fun in a Bakery Shop (1902). Teknikken blev for alvor populariseret med The Lost World (1925) og den gigantiske stop-motion-abe i King Kong (1933). Ray Harryhausens er ofte nævnt som en af de største stop-motion-eksperter for hans arbejde i Jason og det gyldne skind (1963), Sinbads gyldne rejse (1973) and Titanernes kamp (1981) og i den mere surrealistiske genre med den tjekkiske instruktør Jan Švankmajer i fantasiudgave af Alice i Eventyrland, Alice (1988), eller som sort humor med Terry Gilliams sorte stop-motion sekvenser i Monty Pythons Flyvende Cirkus (1969-1974).
Siden har stop-motion både blevet brugt som elementer i spillefilm i alt fra Flash Gordon (1974), Star Wars-filmene () 1977, 1980, 1983), Jagten på den forsvundne skat (1981) og Robocop (1987), eller siden computerteknologien for alvor vandt indpas som hele spillefilm som The Nightmare Before Christmas (1993), Flugten fra Hønsegården (2000), Corpse Bride (2005), Walter og Trofast - Det Store Grøntsagskup (2005) og Fantastic Mr. Fox (2009).
En moderne Fragglerne-film
Filmen kan minde lidt om en moderne Franklerne-film. Æsketroldene lever under jorden, og når de kommer op fra deres gemmested bliver de jaget af menneskerne, ligesom alle Æsketroldene ligesom Dusserne er besat af bygge og bygge. Men Æsketroldene er selvfølgelig langt mere seriøs end det.
Med LAIKA-studiets nu tredje produceret film Æsketroldene, beviser de deres status som seriøs konkurrent til de øvrige animationsstudier. Filmen henvender sig, ligesom de foregående, både til børn og voksne, og det er en kvalitet, der som regel er svær at ramme. PIXAR har gang på gang succes med det, mens fx Disney og Dreamworks oftere rammer kun den ene målgruppe og ikke den anden. Men Æsketroldene har både humor som vil ramme de små, samt mere underspillet humor til de voksne publikum.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Universal Pictures.
Ekstramateriale
"De første animerede sekvenser", "Så er den i kassen: The Boxtrolls Bag Kulisserne", Minidokumentar, Kommentarspor fra instruktørerne.