Af Banen

16. marts 2005 af Helle Perrier

Af Banen billede

Fin lille komedie om sammenhold, drømme, livsglæde og ikke mindst fodbold

Det er sjældent, enddog meget sjældent at man ser en dansk sportsfilm. Nu er der ikke desto mindre kommet en af slagsen, og tilmed en ganske udmærket en. Heldigvis går det hele ikke op i sjov, for Af Banen adskiller sig fra øvrige film i denne genre ved at den indeholder adskillige tragiske elementer og aldrig går hen og bliver plat. Normalt kommer sportsfilm fra Hollywood. Vi har set Mighty Ducks serien, Miracle, Cool Runnings og adskillige andre film om det lille undertippede hold, der må gå så grueligt meget igennem inden det hiver sejren og selvtilliden hjem. Forudsigelighed er for en gangs skyld en uundværlig ting, for vi har jo en fornemmelse af hvem der vinder lige fra første scene. Og det gør ingenting, for det er vejen derhen der er interessant.

Torben er en falleret far, der drikker for meget, har et hidsigt temperament og ikke kan finde ud af at have et fornuftigt forhold til sin søn. Far og sønnen David har dog fodbolden tilfælles, for Torben er tidligere proffesionel fodboldspiller. Klubben er Hvidovre, og her træner den usympatiske Lennart drengeholdet, der ligger og roder rundt i bunden af rækken. Heldigvis for Hvidovre bliver Lennart headhunted af Brøndby (læs: den onde fodboldklub), og da ingen andre står parat til at overtage trænerjobbet bliver Torben kastet ud i det. Sammenspillet og fodbolden generelt hænger ikke rigtigt sammen fra starten og holdet må flere ydmygelser igennem før de endelig får den første sejr. Ikke mindst er der knas i forholdet mellem far og søn, for sønnen har svært ved at håndtere sine forældres skilsmisse, faderens druk og så også presset på fodboldbanen, hvor det ikke hjælper at det er farmand der står på sidelinien.

Af Banen er en ganske udmærket lille film. Dens absolutte force er, at den aldrig giver efter for ligegyldigheden elle bliver uvedkommende. Først og fremmest skyldes det, at instruktøren Martin Hagbjer formår at give filmen et stref af alvor. Handlingen udspiller sig primært om det noget konfliktfyldte forhold mellem far og søn, og det er godt – for det bryder med fortællingens ellers forudsigelige forløb. Der er bestemt ikke noget morsomt over skilsmisser og druk og det aspekt er skildret fint i Af Banen. Underholdning er der nu også nok af; Torben er en meget sympatisk fyr, der dog har problemer med temperamentet og som det lykkes at få et par på hovedet ved holdets første kamp. Desuden får han farvet holdets trøjer lyserøde og der er generelt godt med grin undervejs. Niklas Ingemann er fremragende som David og Lars Bom spiller rollen som manden der genvinder sin selvrespekt og kontrollen med sit liv lige præcis så underspillet, som det skal gøres. Skuespillerne er generelt gode i Af Banen og ikke mindst er det rart at se nogle nye ansigter. Helt derop hvor det rigtigt ringer når filmen dog aldrig helt – dertil er der simpelthen ikke nok kød på historien.

Filmen er først og fremmest en hyggelig familiefilm, som alle der nogensinde har spillet fodbold vil nyde at se. Ikke mindst landets mange fodboldtrænere og fodboldspillere vil nikke genkendede til flere episoder. Det skader såmænd ikke dansk film at der kommer en komedie, der handler om andet end parforhold en gang imellem – tværtimod skulle man mene. Af Banen er både underholdende og hjertevarm og helt sikkert en tur i biografen værd, hvis man vil lune sig lidt i vinterkulden og glæde sig over at varmen er på vej og græsset snart grønt nok til en omgang driblinger.

Titel: Af Banen
Original Titel: Af Banen
Premieredato: 11. marts 2005