Alien Raiders

4. juli 2009 af Michael Panduro

Alien Raiders billede

Solid underholdning fra en af folkene bag heksen fra Blair

Med en instruktør der også havde en finger med i sensationsfilmen, The Blair Witch Project, kan det næsten virke for tyndt at store dele af Ben Rocks debut-spillefilm er optaget i dokumentarisk stil med skuespillerne selv bag kameraet. MEN, der er mere på spil end en simpel opkogt suppe over gamle ingredienser og Alien Raiders er i sidste ende en fornøjelig lille film der sagtens kan stå på egne ben.

Historien tager sit interessante afsæt i en lille gruppe mennesker der lever uden for samfundet, konstant på jagt efter hvad de mener er rumvæsener forklædt som mennesker. De har sporet en højtstående udenjords-amerikaner til et lille supermarked i forstæderne og før vi har set os om er situationen røget ud af kontrol og de bevæbnede fremmedhadere har taget hele supermarkedet som gidsler. Rock holder spændingen om hvorvidt der rent faktisk er rumvæsener tilstede i den lille butik, og han holder den tilpas længe. Men naturligvis er der noget galt og så kan tingene ellers blive rigtig farlige.

For langt det meste af filmen holder spændingen. De ukendte skuespillere leverer den paniske stemning, manuskriptet er tilpas uforudsigeligt og præmisset ganske tiltalende. Hen mod slutningen falder filmen lidt fra hinanden, ligesom den slutter med et irriterende, forudsigeligt og letkøbt twist. Alt det skal dog ikke trækker fra at Alien Raiders er en underholdende, lille film, der ikke har ambitioner ud over evne. Den leverer varen med voldsomme og opfindsomme special effekts, instruktør Rock ved hvornår han skal vise tingene og hvornår han skal lade dem foregå uden for billedet, og selvom den paranoide stemning hvor man ikke ved hvem der også er menneskelig indeni, bestemt ikke er noget nyt, så fungerer det upåklageligt. Langt fra stor, innovativ filmkunst, men bestemt en lille film der er værd at se.

DVDen indeholder oven i filmen en stribe bag kameraet featurettes og nogle af de rå-optagelser som bliver brugt i filmen. Det er såmænd underholdende nok, men her er ikke snak om en film der giver en lyst til at udforske yderligere aspekter af dens tilblivelse. Dertil kommer et par trailere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Bros..

Titel: Alien Raiders
Original Titel: Alien Raiders