Apocalypto

11. juli 2007 af Kristian Jensen

Apocalypto billede

Mageløse Mel Gibson..

Man kan mene hvad man vil om den kontroversielle instruktør Mel Gibson. Men faktum er, at han er en fantastisk instruktør og historiefortæller. Hans omdiskuterede ”Passion of the Christ” (2004) indtjente omkring de 4 milliarder kroner på verdensplan, og tidligere havde Gibson vundet 5 Oscars for hans film ”Braveheart” (1995). Instruktøren og skuespilleren kom fornyelig i problemer, da han i en ordentlig brandert havde råbt antisemitiske tosserier efter en politimand. Mange troede at, dette ville blive enden på Gibsons karriere. Men sådan skulle det ikke gå. Gibson kom på benene igen, og fik færdiggjort sin film ”Apocalypto”, som netop er udkommet på dvd.

Historien forgår i 1500tallets Maya-land. Den unge Jaguar Paw (Rudy Youngblood) lever i fred og fordragelighed sammen med hans familie dybt inde i junglen. Men freden bliver brudt, da landsbyen bliver angrebet af en gruppe nådesløse Holcanekrigere. Jaguar Paw formår at bringe hans familie i sikkerhed i en underjordisk grotte, inden krigerne får finererne i dem.
Jaguar Paw bliver, sammen med resten af landsbyens indbyggere, taget til fange af de ondskabsfulde Holcanekrigere, der fører dem til ind til deres by midt i junglen. I byen bliver kvinderne solgt som slaver, mens mændene bliver ofret til solguden. Men håbet om at gense sin familie holder Jaguar Paw i live, og han formår at slippe fri. Det bliver begyndelsen på en hæsblæsende jagt gennem junglen, hvor Jaguar Paw må se sig jaget af en gruppe krigere, der ikke har tænkt sig, at lade ham slippe med livet i behold.

”Apocalypto” blev hårdt kritiseret for at være historisk ukorrekt, da den i sin tid ramte biograferne verden over. Filmen fik i særdeleshed kritik for at fremstille Maya-indianerne som et krigerisk folk, der myrdede og plyndrede løs. Med min sparsomme historiske viden, kan jeg ikke diskuterer, om dette er sandt eller falskt. Men en ting er sikket. ”Apocalypto” er et hæsblæsende action-eventyr, der vil lime dig fast til sofakanten.
Historien bliver fortalt i højt tempo, og man keder sig bestemt ikke. Det er især i filmens afsluttende menneskejagt, at neglende bliver bidt helt ned til rødderne. Scenen hvor Jaguar Paw bliver fanget i et træ sammen med hidsig sort jaguar, mens de morderiske krigere står lige under ham, er et af filmens absolutte højdepunkter.

Skuespillet er blændende flot. Rudy Youngbloods intense mimik og kropssprog er ikke mindre end en sublim kraftpræstation.
Ligesom ”Passion of the Christ” blev fortalt på aramæisk, har Mel Gibson valgt at lade ”Apocalypto” forgå på Maya-indianernes eget sprog, yucatekisk. Sprogvalget bidrager til filmens realisme, men samtidig siger det også noget om Gibsons måde at lave film på. Mel Gibson er en af de få amerikanske filminstruktører, der faktisk formår at forny den amerikanske filmindustri, og alene det, er jo aldeles prisværdigt.
”Apocalypto” er filmet med et digitalt kamera, hvilket betyder, at billederne står knivskarpe og får et nærmest dokumentarisk look, der ligesom sproget giver en form for realisme.

Alt i alt er ”Apocalypto” en vanvittig spændende film, der sagtens kan tåle en del gensyn. Samtlige af filmens 132 minutter syndes at flyve af sted. Filmens eneste problem, er dens dommedagsagtige slutning, der måske virker en anelse dogmatisk og prædikende. Men det er dog kun en lille skønhedsplet, på et ellers fuldendt mesterværk.

Læs i øvrigt Jesper Hintze Vildbrads biografanmeldelse her på onz.dk

Ekstramateriale

Ekstramaterialet til ”Apocalypto” er lige ud af landevejen. På dvd’en finder man den obligatoriske bag-om-kameraet film, der forklarer om tilblivelsen af ”Apocalypto”. Filmen er ikke særlig spændende og fremstår som en 25 minutter lang omgang rygklapperi. Man finder endvidere en enkelt slettet scene, som ikke bringer noget nyt til historien. Det mest interessante er det kommentatorspor som Mel Gibson og hans producer/manuskriptforfatter Farhad Safinia har indtalt til selve filmen. Gibson og Safinia fortæller fint om tilblivelsen af ”Apocalypto” og det er ganske underholdende at lytte til.
Smider man dvd’en i ens computer får man muligheden for at læse et 5 siders langt interview med Mel Gibson. Interviewet er ganske underholdende læsning, hvis man har lyst til lidt mere information om ”Apocalypto”.
Alt i alt er ekstramaterialet godt, men uden de store overraskelser. Det er frem for alt kommentatorsporet til filmen, der trækker karakteren op.

4 ud af 6 stjerner.

Billede: 1.85:1 WideScreen 16:9