Aquaman

13. december 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

Aquaman billede

DC’s hidtil ujævne cinematiske univers viser tænder med et flot og farverigt bombardement af en superheltefilm, i form af James Wan’s konstant medrivende ”Aquaman”. En ambitiøs blockbuster, der både har hjertet og hjernen på det rette sted.

Det hele startede med Zack Snyder’s middelmådige og polariserende Superman-oprindelseshistorie (ordene middelmådig og Superman skal aldrig kunne sættes i samme sætning!) ”Man of Steel” i 2013, da DC etablerede deres mildest talt forcerede modsvar, DCEU (DC Extended Univers), til Marvels mere gennem(tænkte)førte MCU (Marvel Cinematic Univers). Planen var, at lave en samling hurtige oprindelseshistorier for samtlige populære DC-superhelte, som skulle lede til en stor og episk sammensmeltning i ”Justice League”, som også blev hastet til en præmiere i 2017 – oprindeligt var den endda tænkt som to sammenhængende film. Dertil kom produktionsproblemerne og Zack Snyder blev nødt til at forlade den allerede synkende skude pga. forlydender om familieproblemer. Både ”Batman vs. Superman”, ”Suicide Squad” og ”Justice League” blev slagtet af majoriteten af publikum og anmeldere, og selvom ”Wonder Woman” var fantastisk, virkede hele DC’s plan om et seriøst modsvar til Disney/Marvel-maskinen helt håbløs. Redningsvesten, undskyld udtrykket, er dog landet i vandet til stor forløsning for DC/Warner Bros: James Wan og hans visuelt perle, Aquaman.

En konges begyndelse
Historien begynder da en fyrtårnsvogter, Tom Curry, redder Atlanna, en prinsesse af havriget Atlantis, og de forelsker sig. Sammen får de Arthur Curry, der som voksen bliver kendt på overfladen som metamennesket og superhelten, Aquaman, men som også er den retmæssige arving til Atlantis trone. I mellemtiden har hans halvbror, King Orm, som har gjort krav på tronen i fraværet af både Atlanna og Arthur, svoret krig mod overfladen og menneskene, som han mener har ødelagt havene via deres forurening. Nu må Arthur træffe et skæbnesvangert valg – se den anden vej imens Orm forårsager udslettelse eller sætte en stopper for sin halvbrors hævntogt – og forsøge at forene land og hav.

Gysets mester indtager superheltegenren
James Wan, der primært har begået sig succesfuldt indenfor gysergenren, brager her igennem og gør hvad Zack Snyder aldrig rigtig formåede at gøre i instruktørstolen med sine DCEU-film – han lader til at more sig gevaldigt. Hvad enten det er den relativt tykke selvironi ved at lade en blæksprutte spille på bongotrommer, inkorporere en skøn humor i filmen, sætte en tempofyldt og passende tone eller skabe en rørende og vedkommende rammefortælling, så excellerer Wan med det hele. Netop historien er yderst politisk relevant, hvor Wan formår at bruge blockbuster-elementet til at skabe endnu mere fokus på klimapolitik – og hvis man fjerner hele King Orms folkemordsagenda, så har han desværre ret i hvad han påstår. I øvrigt er filmen en unik visuel fryd for øjnene – vandeffekterne er intet mindre banebrydende, men man undrer sig også over hvordan en film der har kostet ca. hundrede millioner dollars mindre end ”Justice League”, kan få det til at se ud som, at filmene har byttet budget – hvem husker ikke stakkels Henry Cavills misformede overlæbe takket være et mislykket forsøg på at skjule hans overskæg eller Steppenwolf ræderlige CGI i ”Justice League”. Men det bekræfter selvfølgelig bare at James Wan og hans hold formår at udnytte deres budget til fingerspidserne.

Karakterer med kød på
Jason Momoa medbringer sin naturlige charme fra ”Justice League”, hvor han var et lysende højdepunkt, men her giver Wan og Momoa karakteren endnu mere kød på den ellers enorme muskelbelagte overkrop. Amber Heard skinner ligeledes igennem som den magtfulde, kloge og smukke Mera, Aquamans kone i tegneserien, men som her får ligeså meget skærmtid som titelkarakteren – og gudskelov, for deres kemi er helt forrygende. Patrick Wilson, der har medvirket i James Wan’s succesfilm ”Insidious” og ”The Conjuring”, er et stærkt valg til at spille Aquaman’s hævngerrige halvbror og må lægges til det fine selskab af fremragende superskurke, dog stadig ikke på helt samme niveau, der har været i 2018, i form af Thanos og Killmonger (hhv. ”Avengers: Infinity War” og ”Black Panther”). Samtidig skal musikken af Rupert Gregson-Williams, der også var manden bag soundtracket til ”Wonder Woman”, også roses, da den supplerer Wans ambitiøse, storslåede og til tider vanvittige stil i filmen perfekt. Mindre imponerende er nogle af replikkerne i filmen, og det er desværre ikke alt humoren der slår til. Én ting jeg ærgrede mig lidt over, var at Aquaman’s ærkefjende Black Manta blev introduceret i denne film – man kunne sagtens have gemt ham til 2’eren, da hans rolle i og for sig er en anelse overflødig i denne film.

Et stort skridt i den rigtige retning
”Aquaman” kan naturligvis ikke redde DCEU for dens fortid, tidsmaskiner er alligevel ikke opfundet endnu, men det lover i hvert fald særdeles godt for fremtiden, at DC får endnu et pletskud i stil med ”Wonder Woman”, så de kan bygge videre derfra. Og med en instruktør af Matt Reves kaliber til den kommende ”The Batman”, samt kommende 2’ere til både ”Wonder Woman” og ”Aquaman” så kan DC-fans roligt begynde at smile igen.

Titel: Aquaman
Original Titel: Aquaman
Premieredato: 13. december 2018