1. februar 2024 af Maria Bjerregaard

Argylle billede

Det forbliver mystisk, fjollet og decideret latterligt i Matthew Vaughns seneste spionkomedie ”Argylle”

Matthew Vaughn er ikke ny indenfor komedie genren. Tværtimod har han opnået stor succes med de populære ”Kingsman” franchise samt ”Kick-Ass”. Derfor burde en ny spion-komedie heller ikke være et problem, men det ser ud til, at skuespillerne stadig forbliver større end selve filmen.

Elly Conway ( Bryce Dallas Howard) er en meget anerkendt spion-forfatter. Hun virker skarp, men er også meget introvert og genert. En dag møder hun dog virkeligheden, som af en eller anden mystisk grund også minder meget om hendes egne spion-fortællinger. Hun må hun sammen med den virkelige spion, Aidan ( Sam Rockwell) opklare de mystiske kontrast imellem virkelighed og fiktion.

Det bliver aldrig helt spændende. Naturligvis har Matthew Vaughn fået et stærkt skuespilshold, men det virker til, at de alle blot har haft travlt med at have det sjovt, og nedprioriteret en god og underholdende spion-fortælling. Selv Matthew Vaughns egne kat er med i filmen, som en fuldstændig ligegyldig karakter, der udelukkende skal holde Elly fra at gå helt fra forstanden.

Henry Cavill spiller Ellys mesterspion fra hendes egne bøger, og der opnår ingen tvivl om, hvorfor han fortsat er et af de populære valg til at overtage James Bond rollen. Dog har han heller ikke særlig meget at arbejde med, ligesom Bryan Cranston, som vi flere gange har set, både spille sjov og alvorlig. Det er nærmest spild af alles talenter. Den eneste positive overraskelse er den rutinerede Sam Rockwell, der rent faktisk har fået en interessant karakter, nok ikke fjernt fra hans sande selv.

Filmen vil gerne forsøge at være det hele. Den har alt fra humoristiske replikker, vilde action-sekvenser, dramatisk og plot-twists. Det hele bliver bare for meget – alt for meget over 2 timer og 19 minutter. En så simpel historie kunne sagtens være fortalt på 1,5 time, men Matthew Vaughn er besat af at fremstille falsk kemi – især imellem Bryce Dallas Howard og Sam Rockwell og få dem til at være akavede og urealistiske superspioner, som kan alt. Det bliver alt for meget af det gode, og man sidder decideret og bliver træt.

”Argylle” har alt man håber på i en spion.komedie. Action-sekvenser, humor, et stort skuespilshold og et kæmpe budget bag sig. Alligevel bliver det aldrig hverken spændende eller interessant, da historien i sig selv aldrig bliver fascinerende, og det ligger en dæmper for alle de action-sekvenser og humor, som filmen også forsøger at få fremhævet. Derfor forbliver ”Argylle” blot endnu en middelmådig og latterlig spion-fortælling.

Titel: Argylle
Original Titel: Argylle
Premieredato: 1. februar 2024